10/08/2026
Resepi mesti dicuba, KEK PISANG COKLAT CREAM CHEESE yang rich, chocolaty dan addictive! Happy baking lovelies!🫶🏻
KEK PISANG COKLAT CREAM CHEESE DANISH HARRAZ
BAHAN-BAHANNYA:-
600 grams Pisang masak. Timbang tanpa kulit dan dilecek. Danish guna pisang Berangan
160 grams Salted Butter, ditimbang dan dicairkan
3 biji Telur Gred A
100 grams Gula Kastor
180 grams Gula Perang
(Perlu lebihkan gula kerana kek ni guna cocoa powder)
1 sudu teh Vanilla
340 grams Tepung Gandum
1 ½ sudu teh Baking Powder
1 ½ sudu teh Baking Soda
50 grams Dark Cocoa Powder
(Tips: Kalau nak warna kek pisang lebih gelap boleh campurkan 10g Black Cocoa Powder kedalam 40g Dark Cocoa Powder)
Optional: 150 grams dark atau milk Chocolate Couverture/Chips untuk masukkan dalam adunan.
ADUNAN CREAM CHEESE:
250 grams Cream Cheese lembut
40 grams Castor Sugar
½ sudu teh Vanilla Extract
Optional: 1 sudu teh Tepung Gandum. Ini kalau cream cheese tu terlalu cair. Kalau terlalu pekat pun nanti cream cheese tenggelam. Danish tak tambah tepung. Danish biarkan adunan cream cheese sekejap sahaja dalam chiller dan keluarkan, supaya tak keras sangat.
Topping: Boleh guna Chocolate Couverture atau Chocolate Compound
Loyang: 9x9 inci
Suhu oven: 150° C. Ikut suhu oven sendiri. Oven kena preheat dulu.
Masa bakar: 50-55 minit bergantung pada jenis dan suhu oven masing-masing.
PENTING: Bakar kek dengan suhu yang betul untuk elak cream cheese menjadi terlalu gelap. JANGAN OVERBAKE untuk elak kek pisang jadi kering.
TIPS: Danish s**a letak chocolate coins diatas kek selepqs ianya dibakar. Ini akan buat choc coins tu cantik tak terbakar/hangus. Waktu keluarkan kek tu dari oven panas-panas kek masih extra lembut, Danish akan susun dan tekan sedikit chocolate coins/couverture tu untuk mudahkan ianya cair. Kalau nak letak sebelum dibakar pun boleh, tak mahu letak topping chocolate pun boleh, tiada masalah.
CARA SIMPAN: Boleh biarkan dalam suhu bilik sehari, kek akan maintain moist. Tapi kalau nak simpan fresh lama, letak dalam bekas kedap dan simpan dalam chiller. Bila nak makan, baru keluarkan dan thaw supaya kek lembut semula.