Från Ewas Skafferi

Från Ewas Skafferi Mathantverk av druvor, örter, bär och grönsaker. Allt hantverksmässigt och fokus på lokala råvaror. Söder om Strömstad. Fd Ödsmåls Örtagård

14/06/2026

En ny s*s har kommit till! Fruktig och stark Chilis*s som bara smakar hur gott som helst! Den, säger jag bara, är GOD!😋👩🏻‍🍳
☀️☀️☀️☀️☀️☀️

Nu är det pressning av havtorn och rabarber till kommande drycker som vi håller på med, plus lite annat smått och gott👩🏻...
14/06/2026

Nu är det pressning av havtorn och rabarber till kommande drycker som vi håller på med, plus lite annat smått och gott👩🏻‍🍳😅
Nya produkter är på gång…😋🔥

Havtornsmarmelad med vanilj! Den är härligt syrlig och så god! Det var ju det där..sista ur grytan på slickepotten 😋😬👩🏻‍...
05/06/2026

Havtornsmarmelad med vanilj! Den är härligt syrlig och så god!
Det var ju det där..sista ur grytan på slickepotten 😋😬👩🏻‍🍳☀️☀️☀️☀️☀️

28/05/2026

Nu blommar äppelträden, päronträdet var lite tidigare. Hoppas på god skörd i höst så vi kan pressa och bl.a göra glögg på en del av dom goda äpplena. Får tota ihop nåt recept framöver😊👩🏻‍🍳

26/05/2026

Grills*sen på gång!
Igår blev det kok av Blåbärssylt och Smaksatt vinäger, idag fick det bli Grills*s. Imorgon blir det lite maträtter som ska bli färdigt, på torsdag kör jag ett kok av Grills*sen igen. På fredag ska vi pressa massor av rabarber och lite annat smått och gott. Blir nog en god fräsch dryck sedan😅👩🏻‍🍳☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️

Ny smaksatt vinäger! Nytt recept!👩🏻‍🍳Ska bli spännande att smaka av lite längre fram. Tror den kan bli riktigt trevlig😋
25/05/2026

Ny smaksatt vinäger! Nytt recept!👩🏻‍🍳
Ska bli spännande att smaka av lite längre fram.
Tror den kan bli riktigt trevlig😋

23/05/2026

Växthuset är äntligen färdig fyllt!
En massa olika chilisorter som förhoppningsvis ska resultera i nya produkter framöver😋🌶️🌶️🍅🥒🫑
Tillsammans med gurka, tomater och paprika mm.
Ska bli spännande att laborera med nya smaker👩🏻‍🍳👩🏻‍🍳👩🏻‍🍳👩🏻‍🍳👩🏻‍🍳

Välkommen att provsmaka mina produkter i morgon, som finns att köpa i Gårdsbutiken!
13/05/2026

Välkommen att provsmaka mina produkter i morgon, som finns att köpa i Gårdsbutiken!

Välkommen den 14/5 på öppningen av vår gårdsbutik mellan kl 10.00 till 16.00.

Övriga öppetider kommer presenteras på hemsidan och sociala medier framöver.

Vi ses 🌤️

Vilken tur då att mina sylter innehåller över 70 % bär!😀🫐🍎🍓🍒🍋
13/05/2026

Vilken tur då att mina sylter innehåller över 70 % bär!😀🫐🍎🍓🍒🍋

Den 14 juni höjs kraven på vad som får kallas för sylt, marmelad och gelé, efter beslut i EU. Syftet är bland annat att minska mängden onyttigt socker. Flera producenter behöver nu öka mängden frukt och bär i produkterna när de lägsta tillåtna halterna höjs från 35 till 45 procent.

– Äkta vara välkomnar den här förändringen. Sylt och marmelad ska förstås innehålla ordentligt med frukt och bär och mindre utfyllnad i form av socker, vatten och tillsatser, säger Björn Bernhardson, föreningens verksamhetsledare.

Äkta vara har i dagarna varit ute och kollat hur det ser ut i butikerna och kan se att flera tillverkare redan har ökat frukt- eller bärhalten. Men vi har också hittat flera produkter som fortfarande innehåller lägre halter. Se några exempel i bilden ovan. Dessa produkter kommer dock inte att bli olagliga över en natt, utan kommer att få säljas slt även efter att de nya reglerna har börjat gälla.

Läs mer i vår artikel som du hittar här: https://www.aktavara.org/nyheter/325278/nu-blir-det-mer-bar-i-sylten

Dela gärna inlägget till någon som du tror är intresserad av detta!

Vill du också ha mer mat i maten? Supporta den ideella föreningen Äkta vara 👉 aktavara.org/bli-supporter
💚

Då är det en ny smaksatt vinäger på gång!Björnbär med lite extra gott😋👩🏻‍🍳😋
08/05/2026

Då är det en ny smaksatt vinäger på gång!
Björnbär med lite extra gott😋
👩🏻‍🍳😋

Adress

Hedängen
Strömstad
45297

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Från Ewas Skafferi postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela