Het Bremveld Heusden

Het Bremveld Heusden Het Bremveld is een microboerderij in Heusden ( in de helstwegel) met moestuin en voedselbos.

Elke donderdag vanaf de 2e week van mei tussen 16:00 en 19:00 kan je hier je verse biologische groenten, fruit en kruiden komen kopen en een babbel komen slaan.

Beste heusdenaren, Jullie hebben de laatste weken niks van mij gehoord! sorry daarvoor, optredens en werk op andere boer...
23/07/2021

Beste heusdenaren,

Jullie hebben de laatste weken niks van mij gehoord! sorry daarvoor, optredens en werk op andere boerderijen hebben mijn aandacht verdeeld. Ik wil jullie bedanken om deze reis mee te maken.

De werking zal veranderen. Enkele keren per jaar zal ik een etentje voor de mensen uit de buurt organiseren met alles uit de tuin om zo toch nog het buurtgevoel en de verbinding met de tuin aan te gaan. Ik zal steeds meer gaan richten op meerjarigen en er dus echt een voedselbos van maken. De moestuin wordt dus steeds meer uitgefaseerd voor kruiden, struiken en bomen die doorheen de jaren eten blijven geven.

Het eerste etentje zal op zondag 1 augustus plaatsvinden als het weer het toelaat. Als je er bij wilt zijn stuur dan een berichtje naar hetbremveld.

Beste Heusdenaren van heinde en verre, vandaag is er weer veel saladesen andere groentjes klaar, pluksla, rucola, peultj...
24/06/2021

Beste Heusdenaren van heinde en verre, vandaag is er weer veel saladesen andere groentjes klaar, pluksla, rucola, peultjes en Oostindische kers. En volgende week gaan de eerste gele courgettes klaar zijn.

Ik ga van al deze ingrediënten een lekkere couscous salade maken voor 6 EUR per 1l pot. Als je liever zelf wat eten wilt maken van al dit lekkers dan kun je natuurlijk ook gewoon wat groensels bij het Bremveld komen plukken.

Tot straks op het Bremveld.
Van 17:00 tot 18:00.

Beste Heusdenaren van heinde en verre, Vandaag zijn er veel salades: raapstelen, rucola, pluksla melganzevoet en meikoni...
17/06/2021

Beste Heusdenaren van heinde en verre,

Vandaag zijn er veel salades: raapstelen, rucola, pluksla melganzevoet en meikoningin. Allemaal klaar om te oogsten! Dus ik kook niet vandaag want vandaag eten wij salade.

Ook de radijzen moeten nu echt op. Dus tot vanmiddag op het Bremveld. Vandaag tussen 17:00 en 18:00.

10/06/2021

De laatste dagen heb ik vaak een snel en heerlijk gerechtje gegeten met de verse bladgewassen wild en geplant. Spinazie- melganzevoet roomsaus met pasta. Vandaag te verkrijgen vanaf 16:00 op het Bremveld.

Tot zo op het bremveld!
Groeten Arno

02/06/2021

Beste heusdenaren van heinde en verre.

Na een dag meegewerkt te hebben op een boerderij in de Vlaamse Ardennen heb ik voor jullie ingrediënten gekocht voor een lekkere Indische Dahl: linzen curry met aardappelen, tomaten, paprika en wortelen en natuurlijk moet er iets wild bij en dat is deze week het kleefkruid. Heel lekker en voedzaam. Kom morgen je liter bokaal vullen voor 7 EUR. Als je er rijst bij kookt is het genoeg voor 3 tot 4 porties.

En verder... De grillige lente is nu ineens vervangen door zomer en dat zien we onder andere aan de vlierbloesems. Nu is het moment om vlierbloesemsiroop te maken. Heb je echter geen tijd of zin om zelf vlierbloesemsiroop te maken maar wil je de smaak van de lente toch in je kast hebben staan kom dan je literfles hier brengen en dan vul ik hem tegen volgende week met vlierbloesemsiroop! Voor 3 EUR/ liter.

Groetjes en tot snel op het Bremveld!

31/05/2021

Afgelopen zaterdag hadden we de eerste workshop van het Bremveld. We hebben 3 uur gewandeld langs de Schelde en onze voeding uitgebreid met lekkere eetbare wilde planten langs het water!

Wiste je bijvoorbeeld dat de bloemknopjes van de smalle weegbree smaakten naar rauwe champignons of dat je de jonge blaadjes van de lindeboom kan eten als sla?

27/05/2021

Vandaag tussen 16:00 en 19:00 lekkere brandnetelsoep, en de rucola is klaar om te plukken!

Tot snel op het Bremveld!

Het Bremveld in uw tuin! Beste heusdenaren van heinde en verre, wist u dat ik ook graag in uw tuin een eetbare permacult...
20/05/2021

Het Bremveld in uw tuin!


Beste heusdenaren van heinde en verre, wist u dat ik ook graag in uw tuin een eetbare permacultuur border of zo'n eetbare pergola kom aanleggen? Of zo'n bessen paddestoelen bed?

Of ik kan ook gewoon uw heg snoeien of het gras afrijden. In deze tijd van het jaar wanneer er nog niet zoveel te oogsten valt help ik graag anderen in hun tuin.

Geïnteresseerd of ken je iemand die wel wat hulp in de tuin kan gebruiken? stuur me een berichtje via FB of email naar [email protected].

Groetjes Arno

Hey Lieve heusdenaren en andere aardbewoners, ik heb een blogpost gemaakt over de ervaringen op het Bremveld op mijn web...
18/05/2021

Hey Lieve heusdenaren en andere aardbewoners, ik heb een blogpost gemaakt over de ervaringen op het Bremveld op mijn website en ga dat zeker elke week doen! Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ideeën. Reageer vooral!

Voor degenen die de weg naar de website nog niet vinden hier is de blog nogmaals op dit medium:
----------------------------------------

!Bodem eerst!

In allerijl heb ik in maart, het grasveld met de tuinfrees bewerkt om bedden te kunnen aanleggen die zaaiklaar zijn. Tegen alle permacultuur principes in. Maar nood breekt wet dacht ik. Want er was geen geld om op dat moment compost te kopen.

Toen verhoogde bedden gemaakt en die uitvoerig van graswortels gewied. Na 2 maanden nawieden in de bedden en vandaag het eerste no-dig bed gemaakt te hebben, weet ik het zeker. Nooit meer frezen! Mijn rug is intens veel blijer met dit no-dig bed en de bodem ook.

Het zand in de verhoogde bedden was door de hevige zon in april terug gedegradeerd naar het arme strandzand wat het was voor dat de brem, de bodembeestjes en het gras de bodem verrijkt hebben. Het zand stootte zelf het water af als het regende of ik als ik water gaf. Ik had de bovenste laag bodem ernstig beschadigd.

Dus al die theorie, die ik leerde tijdens land en waterbeheer, plantenwetenschappen en de permacultuur ontwerp cursus bleek toch waar te zijn. Allereerst draag zorg voor uw bodem, niet graven want dan maakt ge de bodemstructuur kapot en vernietig je het bodemleven! Dus nu maak ik enkel nog no dig bedden, maak ik snelle compost en compost thee met bodembacteriën.

Het is beter voor uw rug, kost uiteindelijk minder tijd, maar je hebt wel karton nodig en compost of eventueel extra grond ( liefst zonder graswortels). En vooral voer geen organisch materiaal af van uw tuin. Al het snoeiafval is de basis voor het bodemleven van uw tuin. Maar als je echt van je snoeiafval af wilt dan mag je het altijd naar het Bremveld komen brengen!

Tot snel op het Bremveld!

Adres

Destelbergen

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Het Bremveld Heusden nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Het Bremveld Heusden:

Delen