Frederiksborg Vin

Frederiksborg Vin Frederiksborg Vin producerer vin af høj kvalitet af druer fra egne vinmarker nær Hillerød. Det er spændende, og vi synes, det er sjovt.

Det hele startede i 1999, da en gruppe mennesker havde en ide om at producere
vin af vindruer dyrket i Danmark. Andelsforeningen Frederiksborg Vin blev stiftet den 14.maj 2000 af en gruppe mennesker med stor
interesse for vin. Vi fik mulighed for at dyrke vin i Danmark, da man i år 2000 fik en vinkvote i EU-regi. Indtil da havde det været forbudt at lave vin til kommercielt brug af druer dy

rket i Danmark. Vores vinmark ligger på en sydvendt skråning i Harløse lidt uden for Hillerød. Vi vil også gerne være med til at udbrede kunsten at dyrke og producere vin af høj kvalitet her
på disse breddegrader. Hovedformålet er at forsyne andelshaverne med dansk produceret vin af høj kvalitet. Vi vil også gerne have flere andelshavere. Der er nemlig brug for mange hænder, når sådan en mark
skal passes og plejes frem til høsten. Kontakt os og hør nærmere om at blive andelshaver i Frederiksborg Vin.

Kære alleSom nævnt på generalforsamlingen, så er det tid for udlevering af årets ration.Bestyrelsen har i år besluttet, ...
08/06/2026

Kære alle

Som nævnt på generalforsamlingen, så er det tid for udlevering af årets ration.

Bestyrelsen har i år besluttet, at årets ration består af følgende: 1 flaske Rondo Rosé, 3 flasker rødvin og 1 flaske druebrændevin.

Når I henter jeres ration, må I meget gerne selv have en pose eller kasse med.

Vi udleverer rationerne på hoveridagene i tidsrummet 10-12. De kommende hoveridage er planlagt således: onsdag 17. juni, lørdag 4. juli, søndag 19. juli, lørdag 1. august, søndag 23. august.

Hvis du ikke selv kan hente, kan du bede en ven eller familie om at hente din ration. Rationer, som ikke er blevet hentet inden udgangen af august tilfalder Frederiksborg Vin.

På vegne af bestyrelsen

Preben Collin, formand

07/06/2026

“VI TROR PÅ DET HVERT ÅR!”

Vinbønderne har været på arbejde i marken i dag.

Markformand Per fortæller, at der er tyndet ud i skud.

Der ser også godt ud lige nu, men meget kan ske.

Heldigvis tror vi på det hvert år 🤣🍇👏

24/05/2026

Endnu en hyggelig arbejdsdag i marken.

Der blev fjernet rodskud og stammeskud.

De sidste nye Solaris-stokke blev plantet og så skulle der vandes.

Der blev også slået græs og luget ukrudt.

Inden vinbønderne kunne nye en dejlig frokost sammen.

Imens blev der også budt på smagsprøver hos Skrædderbakkens Havecenter.

Næste arbejdsdag er søndag den 7. juni.

21/05/2026

Tirsdag var der generalforsamling i Frederiksborg Vin A.m.b.a.

Der blev skålet for Ole Starks minde.

Formand Preben Collin kunne fortælle om et år med trofaste arbejdshold i mark og vineri, en lille høst på grund af et meget vådt forår, men til gengæld var druerne af god kvalitet.

Det giver bedre vine, og der er god succes med salg af vinene på lokale markeder.

Vinmarkens Bolero-stokke (røde druer) er fjernet og erstattet med Solaris, så der kan laves mere af den populære hvidvin.

På lørdag fortsætter arbejdet med hoveri i marken, hvor de sidste nye Solaris-stokke skal plantes.

Det er med stor sorg, at vi har modtaget meddelelsen om Ole Starks død lørdag.Ole var en af initiativtagerne til andelss...
10/05/2026

Det er med stor sorg, at vi har modtaget meddelelsen om Ole Starks død lørdag.

Ole var en af initiativtagerne til andelsselskabet Frederiksborg Vin.

Vinmarken blev anlagt på den sydvendte skråning på Ole Starks jord ved Skovmosegård på Harløsevej tilbage i 2000. Frederiksborg Vin har siden forpagtet jorden, hvor andelshaverne har dyrket og produceret vin på gården med Ole som en af de mange engagerede vinbønder og som mangeårigt medlem af bestyrelsen.

I sine aktive år som landmand stillede Ole altid hjælpsomt op med maskiner og løsninger til vingårdens drift, og han var en stolt ambassadør for den lokale vin.

Det var også Ole og hans kone Joan, der tog imod, da Frederiksborg Vins mest prominente andelshaver, prins Henrik, var på besøg i vinmarken.

Når vinbønderne mødtes for at arbejde i marken, kunne man altid regne med, at Ole og hans trofaste følgesvend, hunden Viggo, kiggede forbi for at se markens udvikling og få en snak, når alle samlede sig til frokost.

Ved sin død boede han på aftægt på gården, som hans datter og barnebarn har overtaget.

Ole var hjertet i Frederiksborg Vin og vil blive savnet af os alle.

Bestyrelsen

Adresse

Harløsevej 164
Hillerød
3400

Telefon

+4570236939

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Frederiksborg Vin sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Frederiksborg Vin:

Del