16/06/2026
Oliefund i Aarhusbugten?
Måske har du bemærket noget, der ligner en boreplatform et godt stykke ude i Aarhusbugten øst for Tangkrogen? Så er du ikke helt galt på den, for der bliver ganske rigtigt boret, men ikke efter olie. Vi er i gang med boringer fra en såkaldt jack-up – en flåde, hvorfra vi undersøger havbundsforholdene i bugten.
Boringerne er en del af forberedelserne til det kommende renseanlæg Aarhus ReWater, der kommer til at ligge nordøst for Marselisborg Lystbådehavn. Der er lang tid til, at anlægget står færdigt – faktisk 10 år – men allerede nu skal havbunden undersøges grundigt.
Det skal den, fordi en del af anlægget skal ligge, hvor der nu er vand. Det betyder, at der skal udføres det, man kalder landindvinding. Resten af anlægget bygges på land i nærheden af det område, hvor det nuværende renseanlæg ligger.
Undersøgelserne skal afklare ReWater-projektets påvirkning af miljøet og gøre os klogere på, hvordan vi kan udføre landindvindingen.
Arbejdet, der varer frem til oktober, foretages med boregrej fra en flåde af entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S for Aarhus Vand.