11/06/2026
Tämä kesän alku on ollut ihan älytön.
En edes muista mitä kaikkea viimeiseen muutamaan viikkoon on mahtunut, aivosumu on vakio ja tallennustila pääkopassa täysi. Tuntuu, että tunnit ei vuorokaudessa riitä mihinkään ja mikään ei valmistu. Tuntuu, että juoksen päättömästi paikasta toiseen ja olen tekevinäni jotain, m***a silti hommia vain riittää ja riittää ja riittää. Loputon työmaa.
Poikimakausi loppui, kaikki eläimet ovat laitumella. Sikäli asiat ovat ihan mallillaan, vaikkakin osa laitumista odottaa edelleen aitanauhoja ja tolppia paikalleen. Laitumien teko ei kyllä lopu ikinä, unohtamatta aitojen alusia, jotka odottavat jo trimmaamista sähkön kierron varmistamiseksi.
Kylvöt saatiin tehtyä vaikka tuntui että nekin venyy ja vanuu. Aina jotain pientä säätöä koneiden kanssa, mikä tuo vähän lisäjännitystä päiviin.
Rehunteko on seuraava työvaihe, varmaan tässä parin viikon sisään, mikäli kelit sallivat.
Suoritin hevoshierojaopiskelujen ensimmäisen näytön hyväksytysti läpi kesäkuun alussa. Aiheena oli hevosen tunnistaminen ja anatomia ja terveydenhuolto. Toisen näytön siirsin suosiolla syksylle, koska elämä. Syksyllä alkaa käytännön opit hieronnasta. Niitä odotan mielenkiinnolla, m***a samalla mietin että mikähän järki oli lähteä opiskelemaan, kun tuntuu että tähän normaaliin arkeenkaan ei riitä aika, saati vielä opiskelut päälle.
Taapero kasvaa vauhdilla ja on mukana farmiarjessa. Taaperoarki on sekä ihanaa että raskasta aikaa, ja kaiken tämän maatilan arjen päälle välillä melko uuvuttavaa. Onneksi saadaan pahimpien kiirehetkien aikaan hoitoapua mummoilta 😊
Liha on liikkunut hyvin, siitä iso kiitos kaikille asiakkaille 🤗 toivottavasti asiakkaita riittää jatkossakin. Välillä on olo, että kyllä se raha helpommallakin tulisi ja siisti sisätyö voisi olla ihan jeppis. M***a sitten samalla mietin, että onhan tämä maatila-arki ainutlaatuista ja vaihtelevaa, enkä ihan heti ole valmis luopumaan yrittäjän vapaudesta, vaikka kovaa duunia onkin.
Jatkamme siis kotimaisen lihan tuotantoa jatkossakin. 🔥