07/05/2026
Kanalan tipitii saa jatkoa.
Ensin pitää pahoitella pitkistä ja hämäristä videoista ja pitkästä tekstistä. Halusin että saatte nähdä emokanan käytöstä ja halusin kertoa vähän kanojen elämän alusta.
Lyhyellä videolla emo kana levittää siipensä ja pyrstönsä ja kertoo näin muille että "olen suuri ja uhkaava emo ja mun tipuille (tässä vaiheessa vielä munille) ei ryttyillä". Tämä on normaalia emon käytöstä kun se puolustaa jälkikasvuaan.
Pidemmän videon lopulla näkyy miten emo asettelee emännän tarjolle jättämiä munia alleen. Tämä on viimeinen testi minkä emäntä tekee kanalle, testatakseen sitä onko emo tosissaan haudonnan kanssa, ja ohjaako vaistot sen toimia oikein. Jos emo ei ymmärrä laittaa munia vierestä alleen, ei sen vaistot tai vietti toimi ihanteellisesti haudontaa ajatellen. Emon täytyy ymmärtää pitää munat ja poikaset lämpimänä, tai tipuilla ei ole mahdollisuuksia pärjätä elämässä.
Viimeisessä kuvassa on emännän huolellisesti valitsemat ja merkkaamat munat. Justiina sai alleen kahdeksan munaa. Parvessa on yksi tuotantokanalasta poistettu kana, jonka jälkeläisiä emme halua. Tämän kanan munat ovat isoja ja vitivalkoisia, kun alhojen munat ovat usein beigejä ja vähän pienempiä. Parvessa on myös viime kesän nuorisoa, jotka ovat alkaneet munimaan, m***a jotka vielä harjoittelevat munintaa. Näitä munia ei kannata ottaa haudottavaksi. Näissä munissa saattaa olla erilaisia "tuotannollisia" epätasaisuuksia, esimerkiksi kuoren paksuudessa tai keltuaisten määrässä. Tällaisissa munissa kehittyvillä tipuilla ei välttämättä ole parhaat edellytykset elämään. Nuorikoiden munat ovat selvästi pienempiä kuin kokeneiden konkareiden, siksi jokainen viime päivinä munittu muna on punnittu ja kanan alle valittiin isoimmat alhojen munat. Lopuksi emäntä vielä läpivalaisi munat jotta näki onko kuoret ehjät. Jos munan kuorissa on säröjä, (jotka eivät välttämättä näy paljain silmin) ne voivat mennä rikki kanan alla. Jos tällaisessa munassa onkin alkanut tipu kehittymään, kuolee tipu usein kuoren hajotessa.
Nyt kaikki sitten peukut pystyyn, että Justiina jaksaa istua pesässä seuraavat 21 päivää ja saa hoidettavakseen ihanat tipuset. 🐣❤️
Edit: aiemmin emäntä oli kirjoittanut kanan hautovan 28 vuorokautta. Onneksi on tarkkasilmäisiä lukijoita jotka hoksasivat hairahduksen. Kanat hautovat kolme viikkoa eli 21 vrk.