WillaTossun kotitila

WillaTossun kotitila Kotitilalla on koiria, kaneja sekä kanoja. Myymme kotitilan tuotteita mm. munia sekä eläintarvikkeita ja rehua. Tervetuloa WillaTossun kotitilan sivulle.

Kotitilalla toimii Siltajoen Siilon (siltajoensirkus.mycashflow.fi) etämyyntipiste. Kotitilalla asustaa vaihteleva määrä ihmisiä, koiria, kaneja, kanoja ja viiriäisiä.

Näinhän siinä pääsi käymään että emäntä on nyt virallisestikin eläintenhoitaja. 🥳 Ei tarvi enää vale-eläintenhoitajana t...
18/06/2026

Näinhän siinä pääsi käymään että emäntä on nyt virallisestikin eläintenhoitaja. 🥳 Ei tarvi enää vale-eläintenhoitajana työskennellä. 🤭 Huomaakohan eläimet hoidossaan eroa nyt, kun niistä pitää huolta ammattilainen eikä amatööri.

Tänään oli jännittävä päivä. Viime viikolla ystäväni kysyi voisinko ottaa vastaan yhden työhomman kun hänen aikatauluuns...
16/06/2026

Tänään oli jännittävä päivä. Viime viikolla ystäväni kysyi voisinko ottaa vastaan yhden työhomman kun hänen aikatauluunsa se ei millään mahdu. Innokkaana aina kokeilemaan jotain uutta lupauduin ja sanoin että yhteystietoni saa antaa eteenpäin.

Pian puhelin soikin ja Yleltä kysyttiin olisiko meillä sopivaa kania lyhyeen ohjelmanpätkään. Kun kaneja on 32 niin niistä löytyy hyvin suurella todennäköisyydellä tarpeeksi reipas ja lupsakkaa kanien vaikka millaiseen hommaan.

Tänään pakattiin the kani ja pari stunttia mukaan ja ajettiin studiolle. The kani hoiti kuvaukset purkkiin viiden viikon iästään huolimatta ammattilaisen elkein.

Kunhan ohjelma putkahtaa eetteriin ensi vuoden alkupuolella, jaan linkin tännekin niin ei keneltäkään mene ohi tämäkään hauskuus.

Nyt the tv-tähti kani hummailee veljiensä kanssa häkissään ja syö palkkaporkkanoita.

Kesä on vihdoin virallisesti alkanut ja siipikarjan ulkonapitokielto on päättynyt. Paimen on onnellinen kun työmaa laaje...
04/06/2026

Kesä on vihdoin virallisesti alkanut ja siipikarjan ulkonapitokielto on päättynyt.
Paimen on onnellinen kun työmaa laajentui ja kanat ovat onnellisia kun on niin paljon tutkittavaa. Ihmisetkin ovat onnellisia kun eläimet ovat onnellisia. Toki lapsi-ihmisten onnellisuus liittyy varmasti myös koulutyön kesäajan taukoon. 🌞

29/05/2026

Eläinten kanssa ei kaikki aina mene niinkuin me ihmiset suunnitellaan.

Galadriel, joka astutettiin edellisen trimmin yhteydessä, jäi tyhjäksi eikä meille tullutkaan nyt angoran poikasia, joita kovasti odotettiin.

Ankan munissakaan ei ollut vauvan siemeniä sisällä. Joten räpyläjalkojen tulo viivästyy myös.

Kanojen alta kuoriutui eilen kolme tipua ja kaksi munaa oli vielä kuoriutumassa. Jätin tiput emon alle ja lähdin kahvin keittoon. Myöhemmin päivällä tuli mieleen tarkistaa tipujen vointi. Kaksi tipua oli kadonnut jäljettömiin ja yhtä tipua Tarja-tehokana riepotteli nokassaan. Pelastin tämän tipun ja kaksi munaa hautomoon. Yritin niitä ensin saada vielä hautojan alle m***a kanat olivat niin kierroksilla ettei mistään meinannut tulla mitään.

Nyt tiput ovat sisällä ja Metku toi töitä kotiin.

Meillä on aiemmin emokanat hautoneet muiden kanojen seassa ja kaikki on mennyt hienosti. Olemme järkyttyneitä tapahtuneesta ja toivomme hienotunteisuutta kommentointin.

Note to My self!Älä keri lammasta trikoot jalassa. Vielä pesun jälkeenkin trikoot on täynnä pienen pientä pistelevää kar...
20/05/2026

Note to My self!

Älä keri lammasta trikoot jalassa. Vielä pesun jälkeenkin trikoot on täynnä pienen pientä pistelevää karvaa. Teippiharjarullaus sekä sisä- että ulkopuolelta auttoi vähän.

Vinkistä saa ottaa vaarin kaikki muutkin, jotka joskus sattuvat kerimään tai auttamaan kerinnässä. 🐑

Kotitilallahan ei ole lampaita (vielä 😉) m***a työpaikalla on.

T: emäntä

Ensimmäiset vilaukset Pepin ja Livin pesästä lähteneistä poikasista on saatu ikuistettua. Tästä niiden meno vain vilkast...
18/05/2026

Ensimmäiset vilaukset Pepin ja Livin pesästä lähteneistä poikasista on saatu ikuistettua. Tästä niiden meno vain vilkastuu ja jo viikon päästä emot alkavat toivoa, että vauvat jo pakkaisivat matkalaukut ja muuttaisivat vaikka "mummolaan". Kolmen viikon päästä pojat pääsevät poikamiesboksiin ja tyttöset jäävät ilahduttamaan emojaan. Kuusi viikkoa vielä, niin alkaa ensimmäisten matkalaukkujen pakkaus. Onneksi tässä on vielä aikaa siihen, niin saa nuuskutella pupulapsia kylläkseen. 🐰

Emäntä kävi työpaikalla tekemässä maanantaina opintoihinsa liittyvät näytöt. Työtehtäviin liittyi myös ankkojen munien k...
14/05/2026

Emäntä kävi työpaikalla tekemässä maanantaina opintoihinsa liittyvät näytöt. Työtehtäviin liittyi myös ankkojen munien keräys. Ankat olivat munineet yhdeksän munaa. Pomo antoi munat mukaan. ❤️

Muutama päivä käytiin tiukkoja neuvotteluja munien kohtalosta. Vihdoin emäntä sai luvan käynnistää hautomon. Kuljetuksessa selvisi täysin ehjänä yhdeksästä munasta kuusi.

Aiemmin emäntä väitti kanojen hautovan 28 vuorokautta. Ehkä se oli joku "etäinen" koska ankan munat viihtyvät hautomossa sen ajan.

Ankat ovat kesä vieraita sillä talvitiloja ei ole ankoille tarjota. M***a kesän nämä vaakut elävät rakastettuina! 🦆

Kanalan tipitii saa jatkoa.Ensin pitää pahoitella pitkistä ja hämäristä videoista ja pitkästä tekstistä. Halusin että sa...
07/05/2026

Kanalan tipitii saa jatkoa.

Ensin pitää pahoitella pitkistä ja hämäristä videoista ja pitkästä tekstistä. Halusin että saatte nähdä emokanan käytöstä ja halusin kertoa vähän kanojen elämän alusta.

Lyhyellä videolla emo kana levittää siipensä ja pyrstönsä ja kertoo näin muille että "olen suuri ja uhkaava emo ja mun tipuille (tässä vaiheessa vielä munille) ei ryttyillä". Tämä on normaalia emon käytöstä kun se puolustaa jälkikasvuaan.

Pidemmän videon lopulla näkyy miten emo asettelee emännän tarjolle jättämiä munia alleen. Tämä on viimeinen testi minkä emäntä tekee kanalle, testatakseen sitä onko emo tosissaan haudonnan kanssa, ja ohjaako vaistot sen toimia oikein. Jos emo ei ymmärrä laittaa munia vierestä alleen, ei sen vaistot tai vietti toimi ihanteellisesti haudontaa ajatellen. Emon täytyy ymmärtää pitää munat ja poikaset lämpimänä, tai tipuilla ei ole mahdollisuuksia pärjätä elämässä.

Viimeisessä kuvassa on emännän huolellisesti valitsemat ja merkkaamat munat. Justiina sai alleen kahdeksan munaa. Parvessa on yksi tuotantokanalasta poistettu kana, jonka jälkeläisiä emme halua. Tämän kanan munat ovat isoja ja vitivalkoisia, kun alhojen munat ovat usein beigejä ja vähän pienempiä. Parvessa on myös viime kesän nuorisoa, jotka ovat alkaneet munimaan, m***a jotka vielä harjoittelevat munintaa. Näitä munia ei kannata ottaa haudottavaksi. Näissä munissa saattaa olla erilaisia "tuotannollisia" epätasaisuuksia, esimerkiksi kuoren paksuudessa tai keltuaisten määrässä. Tällaisissa munissa kehittyvillä tipuilla ei välttämättä ole parhaat edellytykset elämään. Nuorikoiden munat ovat selvästi pienempiä kuin kokeneiden konkareiden, siksi jokainen viime päivinä munittu muna on punnittu ja kanan alle valittiin isoimmat alhojen munat. Lopuksi emäntä vielä läpivalaisi munat jotta näki onko kuoret ehjät. Jos munan kuorissa on säröjä, (jotka eivät välttämättä näy paljain silmin) ne voivat mennä rikki kanan alla. Jos tällaisessa munassa onkin alkanut tipu kehittymään, kuolee tipu usein kuoren hajotessa.

Nyt kaikki sitten peukut pystyyn, että Justiina jaksaa istua pesässä seuraavat 21 päivää ja saa hoidettavakseen ihanat tipuset. 🐣❤️

Edit: aiemmin emäntä oli kirjoittanut kanan hautovan 28 vuorokautta. Onneksi on tarkkasilmäisiä lukijoita jotka hoksasivat hairahduksen. Kanat hautovat kolme viikkoa eli 21 vrk.

Ensimmäiset suurihopea vauvat ovat saapuneet. Vauvoista tai pesästä ei vielä ole kuvaa koska puhelin ei ollut mukana kan...
03/05/2026

Ensimmäiset suurihopea vauvat ovat saapuneet. Vauvoista tai pesästä ei vielä ole kuvaa koska puhelin ei ollut mukana kanilassa enkä häiritse pesää turhaan.

Elossa olevat vauvat lasketaan pikaisesti päivittäin m***a muuten poikasiin ja pesään ei kosketa. Vauvoja käsitellään sitten tarkemmin kun lähtevät itse pesästä noin kahden viikon vanhoina.

Tänä iltana kun menin kanalaan oli siellä meininki aika tipitii. Justiina ja F***y olivat saaneet päähänsä että tänne ta...
29/04/2026

Tänä iltana kun menin kanalaan oli siellä meininki aika tipitii. Justiina ja F***y olivat saaneet päähänsä että tänne tarvitaan tipuja. Aiemmin päivällä olin käynyt keräämässä tämän päivän munat pois joten pontevasti rouvat hautoivat tyhjää pesää. Ainahan se pesä pitää hautojan alta tarkistaa joten nostin rouvat pois ja katsoin löytyisikö alta jonkun MaijaMyöhäisen tuotos m***a tyhjä oli pesä. Melkoinen nuhdesaarna tuli hautomarauhan häiritsijälle ja kun sanainen arkku oli kaakatettu tyhjäksi kävivät rouvat höyheniään pörhistellen takaisin pesään.

Varaudutaan siis työtaisteluun, muninta lakkoihin ja tiukkoihin yt-neuvotteluihin. Palkanmaksajien edustajana en aio antaa helposti periksi. 😉

Osoite

Leppätie 27
Vaasa
65370

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita WillaTossun kotitila :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti WillaTossun kotitila :lle:

Jaa

Kategoria