Melktapperij Prinsenhof

Melktapperij Prinsenhof Sinds eind juli 2017 hebben wij een melktap staan. U kunt hier zelf Uw verse melk komen tappen met gepast geld.

Open van 8.30-20.00 uur, van ma tot en met zaterdag.

09/04/2026

OPROEP EIERDOOSJES VAN 10

Ik zit echt verlegen om eierdoosjes van 10 stuks, groter kleiner heeft geen zin. Zit bijna zonder. Dus wie kan mij helpen?
Alvast bedankt

06/04/2026
30/03/2026

Software probleem is opgelost. Versautomaat doet t weer💪.

30/03/2026

MEDEDELING!!!!
Sinds vanochtend is ons pinapparaat kapot van het zuivelverkoopautomaat. Alleen met muntgeld kunt u nog betalen. Er is een nieuw apparaat besteld, daar zullen we even op moeten wachten helaas. Dank voor uw begrip

Blij met ons nieuwe spandoek. 😃
14/03/2026

Blij met ons nieuwe spandoek. 😃

Komen jullie ook naar deze dag georganiseerd voor plattelandsmensen en de boeren? Voelt u zich aangetrokken tot het plat...
13/02/2026

Komen jullie ook naar deze dag georganiseerd voor plattelandsmensen en de boeren? Voelt u zich aangetrokken tot het plattelandsleven en nog beter wilt u dit behouden en niet laten verdwijnen door politieke plannetjes, dan bent u hopelijk van de partij. Er is ook van alles te doen voor de kinderen. Dus meldt je aan en help ons er een mooie waardevolle dag van te maken.

30/01/2026

Portemonnee is opgehaald

30/01/2026

Vanochtend hebben we een portemonnee gevonden. Voor wie hem kwijt is, even aan de voordeur bellen of mijn mobielnummer 06 29288621.
We hebben hem binnen gelegd

Dorpelingen, mensen die het landschap willen behouden, bekijk deze video en ga er mee aan de slag
18/01/2026

Dorpelingen, mensen die het landschap willen behouden, bekijk deze video en ga er mee aan de slag

Terwijl in bestuurlijke achterkamers wordt beslist over grond, ruimte en toekomst, leeft het overgrote deel van de plattelandsbewoners in onwetendheid. Dat i...

11/01/2026

Minicolumn: Nieuwe Amerikaanse Voedingsrichtlijnen gooien de voedingswereld op z’n kop.

Onlangs (7januari) zijn de nieuwe Amerikaanse Voedingsrichtlijnen gepubliceerd voor de komende 5 jaar (https://cdn.realfood.gov/DGA.pdf). Robert Kennedy heeft met zijn Make America Healthy Again ofwel MAHA beweging eens flink doorgepakt. Wat valt op?

1. De belangrijkste boodschap van de nieuwe richtlijnen is ‘eat real food’. De nadruk ligt minder op calorieën en veel meer op voedingswaarde en lage bewerkingsgraad. Er wordt nu veel duidelijker stelling genomen door ultra-bewerkte voeding echt af te raden. Ik denk dat dit in de vereiste simpele communicatie naar de burger een hele verstandige is. Minimaal bewerkte voeding heeft doorgaans een hogere nutriënt-dichtheid (hogere voedingswaarde dus), verstoort de bloedsuiker niet te snel, verzadigt langer, kan het microbioom verstoren en heeft een lagere dooreetfactor waardoor je eerder stopt met eten. Daarnaast maakt ‘real food’ waar minder suiker, vet en zou in zit na het eten ervan minder ‘geluk stoffen’ vrij in de hersenen waardoor mensen er emotionele hunkering naar krijgen (eetverslaving en emo-eten). Ook is sterk bewerkte voeding met veel additieven behoorlijk experimenteel als het op onze gezondheid aankomt en we weten eigenlijk niet zo goed wat dat betekent in relatie tot klachten, ziekten en gebrek aan vitaliteit. Uiteraard zijn niet alle bewerkingen en additieven slecht wanneer je op de producten in gaat zoomen, dus het advies klopt ook weer niet in alle gevallen. Toch is het in brede zin een goed en makkelijk te onthouden advies voor de burger die niet erg gezondheidsbewust is.

2. Er wordt een eiwitinname geadviseerd tussen 1,2 en 1,6 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Dit is hoger dan wat het Voedingscentrum adviseert (vanaf 0,83g). Ook wordt hierbij volop dierlijk eiwit gepropageerd zoals volle zuivel, maar ook vlees. Daarnaast is ook de Voedingspiramide omgedraaid waardoor er juist een lagere inname van koolhydratenbronnen worden geadviseerd zoals brood en pasta. Dit advies lijkt me in de communicatie ook zeker niet verkeerd. In een land waar veel overgewicht is, kan eiwitrijker eten zorgen voor een betere verzadiging en iets meer energiegebruik in het verteringsproces. Ook kan het advies voor koolhydraatarmer eten er voor zorgen dat mensen minder geraffineerde zetmeelbronnen eten, want deze zijn nu eenmaal veel aanwezig in de obesogene omgeving van de gemiddelde Amerikaan. Zowel het advies voor koolhydraatarm als eiwitrijk zou dus gunstig uit kunnen pakken met betrekking tot de gemiddelde calorie-inname.

3. ‘Laag vet’ wordt niet meer gepropageerd. Zo wordt bijvoorbeeld volle zuivel juist aanbevolen. Een voordeel van een beetje vet in je maaltijd is ook dat de maag-lediging vertraagd wordt en dit kan de bloedsuiker langzamer laten stijgen na de maaltijd en de verzadiging vergroten. Het kan zelfs zijn dat je door calorierijke vetten te eten, juist een gemiddeld lagere calorie-inname krijgt door een verbeterde verzadiging. Uiteraard gaat dit wel om een klein beetje vet-rijker eten dan het oude laag vet advies en niet om drie avocado’s door een smoothie gooien. Hoe dit advies uit gaat pakken in relatie tot obesitas, zal in de toekomst moeten blijken. Wat ik echter niet begrijp in de nieuwe Amerikaanse Richtlijnen is dat er nog steeds een advies is om verzadigd vet onder de 10% te houden in het voedingspatroon. Dit zou je kunnen bereiken door minder bewerkt te eten wordt gezegd. Wanneer je minder bewerkt eet, krijg je vooral minder ongezond transvet en geoxideerde plantaardige olie binnen. Het zou dan alleen om minder verzadigd palmolie gaan in ultra bewerkte voeding waardoor je ineens die richtlijn zou halen? Volgens mij klopt daar echt iets niet. Wel staat er in het document dat er meer goed onderzoek nodig is om te bepalen welke vetten het beste de gezondheid ondersteunen. Met andere woorden is er veel twijfel op dat vlak. Het zou me niet verbazen als dit verzadigd vet advies op ten duur zal gaan verdwijnen wegens te weinig wetenschappelijke onderbouwing.

Al met al ben ik erg positief over dit nieuwe geluid vanuit Amerika. Zoals je misschien gelezen hebt, maak ik me met betrekking tot de Nieuwe Richtlijnen van de Nederlandse Gezondheidsraad me nogal zorgen over inmenging van het thema duurzaamheid in de gezondheidsadviezen (https://ralphmoorman.nl/nl/nieuwe-richtlijnen-goede-voeding-gezondheidsraad/). Gelukkig houdt de Amerikaanse Richtlijn zich puur bezig met effecten op gezondheid van de mens zelf, waardoor de discussie zuiver blijft.

Met gezonde groeten, Ralph Moorman

Adres

Essedijkje 2
Kapelle
4421RK

Telefoon

0113313084

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Melktapperij Prinsenhof nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen