01/05/2025
🥲
Ik heb lang nagedacht of ik dit bericht hier zou plaatsen. Toch heb ik besloten om u ook te informeren waar wij tegen aanlopen in de Nederlandse regelgeving.
Vanmiddag kreeg ik een verschrikkelijk bericht uit Uddel waar 17 lammetjes van de 22 zijn dood gebeten door een wolf. Een moment dat je als bestuurder de moed in de schoenen zakt. De eigenaar had alle inzet gepleegd in preventieve wolfwerende rasters. Het betrof de vierde keer dat hij een aanval kreeg op zijn beschermde kudde schapen. Je voelt je als bestuurder machteloos en realiseer ik dat deze wolf dit gedrag heeft aangeleerd, tegelijker tijd het besef dat wij als provincie binnen de huidige wetgeving niet kunnen ingrijpen. Deze wolf vertoond door het overwinnen van wolfwerende rasters afwijkend gedrag. Juist vind ik het zo moeilijk dat door de eigenaren kosten nog moeite zijn gespaard om hun schapen te beschermen. En nu ? Verder toekijken? Moeten dierhouders dan gewoon hun dieren onnatuurlijk binnen houden? Nee dat lijkt mij zeker niet de bedoeling. Vanmiddag breder contact gehad met LVVN. De beschermde status moet zo snel mogelijk verlaagd worden ! Ik begrijp de boosheid en fustratie heel goed. Er moet echt meer mogelijk gemaakt worden om een dergelijke wolf uit de populatie te kunnen nemen. Dan heb als dierhouder echt alles gedaan en vindt je 17 van de 22 lammeren dood gebeten aan in de weide. Verdrietig! Ik zal mij dan ook blijven inzetten voor meer handelingsbevoegdheid. Voor 14 dagen terug een hardloper en bijna dagelijks aanvallen op weidedieren. Wij spelen met onze veiligheid en vrijheid op het platteland. Mijn oprechte medeleven naar de eigenaar van de schapen.