Carmen's Kitchen

Carmen's Kitchen Wecken, conserveren, fermenteren, inmaken, recepten, advocaat maken, workshops geven en andere zaken die met voedsel, eten en de keuken te maken hebben.

18-6-2026Vandaag mijn ener laatste weckworkshop gegeven aan Jany. Van achter Utrecht (met files) om 9.15 uur in Oostvoor...
18/06/2026

18-6-2026

Vandaag mijn ener laatste weckworkshop gegeven aan Jany.

Van achter Utrecht (met files) om 9.15 uur in Oostvoorne aangekomen, met dozen vol lege potjes om die deze dag te vullen.
En dat hebben we gedaan.
Vrij snel (eerst koffie en de rondleiding) beginnen met vullen van de diverse potten.
Kippensoep in de grote hak- en huismerkpotten,
chili in een iets kleinere maar ook in grotere, want er kan altijd wel iemand mee-eten.
Paprikasoep met gerookte paprikapoeder in de kleinere hak- en huismerkpotten
Een eierlikeur (tokkelroom) in de 212 ml potten
En in de grote thermoskan zit een yoghurt te fermenteren.

Zo hebben we heel wat gemaakt en gedaan.
1 hakpotje heeft de weckketel niet overleefd, de bodem lag er helemaal uit, en de ketel bevatte rood, naar gerookte paprika geurend water. Helaas, maar dat kan gebeuren. Het zijn en blijven tenslotte glazen potjes die van de glasbak gered zijn, potjes die officieel voor 1-malig gebruik bestemd zijn. Jammer, maar het is niet anders.

Tegen 2 uur waren we helemaal klaar. En Jany kon op tijd door naar haar zus op Goeree Overflakkee. Wel is haar op het hart gedrukt om de potten direct daar uit de auto te halen en in de schaduw, uit de doos, verder af te laten koelen.

Het weer was nog goed, warm, maar niet drukkend. Er is voor deze avond wel onweer voorspeld. Ik denk dat het onweer voor Oostvoorne wel uit blijft. De barometer is wel iets gezakt maar nog steeds een flink stuk boven de kritische grens van het wecken.
De eerste druppels vallen op dit moment (18.30 uur) en dan is de druk van de (onweer) ketel.

Jany … heel erg bedankt voor je komst. Ik wens je in de toekomst veel weck- en inmaakplezier toe.

Ps
Willem de eekhoorn kwam ook nog even langs.

www.carmenskitchen.nl

Mijn buurtjes van 95 en 99 jaar hadden twee weken geleden 2 flessen van mijn tomaten-groentensoep gehad.  Die vonden ze ...
16/06/2026

Mijn buurtjes van 95 en 99 jaar hadden twee weken geleden 2 flessen van mijn tomaten-groentensoep gehad. Die vonden ze zo verschrikkelijk lekker zeiden ze, dat ze beide flessen daags na elkaar hadden open gemaakt.
Of ik nog zo’n soepje voor hen kon maken en wecken.
“Maar natuurlijk!”, was mijn antwoord vanochtend.

Van 4 liter tomatensap uit4-4,5 kilo tomaat, plus 3 rode paprika’s in blokjes, 4 grote uien (rood en wit) in stukjes, 1 prei, 3 courgettes, 2 dikkere wortelen, een halve bos bleekselderij en 4 tenen knoflook in schijfjes weer deze soep gemaakt. Zonder extra water. Dat komt uit de tomaat.

Eerst het merendeel van de tomaten klein gesneden en gekookt, gepureerd, de rest van de tomaat in blokjes erbij gedaan, de klein gesneden courgettes, uien, paprika enz erbij. Prei in ringen. Even door laten koken zodat de smaken zich goed mengen.
Op smaak gebracht met groentenbouillontabletten.

Eventueel kun je er nog fijn gesnipperde lavas bij doen. Dan heb je ook minder bouillontabletten nodig. Dus eerst de lavas erbij, meekoken, proeven en bouillontabletten naar smaak.
Op 10 liter gaat er bij mij maximaal voor 7-8 liter bouillontabletten erbij.

Zodra de soep begon te koken heb ik mijn weckketel alvast aangezet, die kon mooi opwarmen. 15 minuten later was de soep klaar.
Deze rijk gevulde soep heb ik in flessen gegoten (met een ouderwetse emaille worsttrechter plus mijn jamtrechter er bovenop voor het brede vulgat. Dan knoei je niet). Randje schoon gemaakt. Deksel erop gedraaid. En in mijn weckketel gezet voor 60 minuten conserveringstijd.

Ik heb dit keer voor flessen gekozen, puur en alleen omdat mijn oude buren dit beter kunnen tillen en open krijgen. Een weckpot is 10 cm in doorsnede. Is toch wat lastiger voor die broze handen. Plus het feit dat deze fles van 0,7 liter precies genoeg is voor hun beiden voor 1 maaltijd. Dagelijks een bordje soep voorafgaand de warme prak.

www.carmenskitchen.nl

12-6-‘26Mary en haar man hebben eergisteren de “sleurhut” aangehaakt en zijn van het noord-oosten naar het zuid-westen g...
12/06/2026

12-6-‘26

Mary en haar man hebben eergisteren de “sleurhut” aangehaakt en zijn van het noord-oosten naar het zuid-westen gereden. Aldaar een plekje op een minicamping in Tinte gezocht. Gisteren heerlijk door Hellevoetsluis gebanjerd en de oude stadscentrum bezocht en bekeken. Een heerlijk visje gegeten in een van de lokale restaurants met uitkijk over het water.

Vandaag stond Mary in mijn keuken. Zij weckt wel al, maar iets met vlees is toch iets wat haar lastiger leek. Vandaag heeft zij haar mening daarover bijgesteld.
Heerlijke Chili à la Carmen met gehakt, een kippensoep, gehaktballen in tomatensaus. Plus een flinke pan met overheerlijke piccalilly en een pan vol met pompoen-wortelchutney.
We hadden na afloop weer een hele tafel vol.
En Mary een mailbox vol met recepten.

Ook zij is na vandaag zeer gecharmeerd van de Nicer dicer Chef van Genius, en heeft de laatste uit mijn schap meegenomen. Idem met 1 van de 3 ketels. Die van haar was klein, oranje en van kunststof. De rvs met kraantje is dan toch wel een zeer goede vervanger. En ik hem hem niet meer nodig. Aangezien ik na Mary nog maar 2 workshops te geven heb. En met 2 ketels kom ik prima uit gedurende die twee workshopdagen.

Mary .. heel erg bedankt voor je komst. We gaan zeker nog meer van elkaar horen en zien. Want vragen mag je altijd stellen. Zul je vast doen via de app. De eerste is immers al gesteld 😀.

www.carmenskitchen.nl

Afgelopen zondag was, zoals in ieder seizoen de eerste zondag van de maand, de b***t aan de groep van de Levende Geschie...
10/06/2026

Afgelopen zondag was, zoals in ieder seizoen de eerste zondag van de maand, de b***t aan de groep van de Levende Geschiedenis. Van deze middag is er een leuk filmpje gemaakt. Helemaal in het begin, in het rood, kom ik ook nog in beeld. Leuk om te zien.

Historische vereniging laat bezoekers kennismaken met leven van vroeger https://www.linqmedia.nl/nieuws/historische-vereniging-laat-bezoekers-kennismaken-met-leven-van-vroeger

Rockanje – Bezoekers van Openluchtmuseum De Duinhuisjes gingen afgelopen zondag even terug in de tijd.

Boekjes van Emile Henry. Zowel in het Frans als in het engels beschreven. Met recepten Mon painPain maisonFondantsSouffl...
10/06/2026

Boekjes van Emile Henry.
Zowel in het Frans als in het engels beschreven. Met recepten

Mon pain
Pain maison
Fondants
Soufflés
Crème brûlées
Lasagnes

Geef aan welk boekje. €2 p st
Excl verzendkosten

Of ophalen in Oostvoorne

Doordat mijn man gisteravond andere verplichtingen had en ik alleen thuis was, maar even doorgepakt.In de ochtend de pan...
10/06/2026

Doordat mijn man gisteravond andere verplichtingen had en ik alleen thuis was, maar even doorgepakt.
In de ochtend de pan vol paprikasoep gemaakt. En ‘s avond mijn grove tomaten-groentensoep.
Ik had nog tomaat in 3 grote weckpotten staan van 1,5 liter. Bij elkaar zo’n 4,5-5 kilo tomaat.
Daar heb ik 6 rode paprika’s gedaan, 4 grote witte uien, maar rood kan ook. Een prei, wit en groen. 3 gele courgettes, wat knolselderijblokjes uit de diepvries. Verder nog 4 winterwortelen in blokjes, een paar ‘bloemen’ bloemkool, fijn gesneden, 6 dikke tenen knoflook, grof gesneden, wat daslookblad en groentenbouillon. Wat verdunt met wat water. Bleekselderij had ik dit keer niet in huis, dus achterwege gelaten.
Dit alles even door laten koken op laag vuur om de smaken heel goed te laten mengen.

Vervolgens heet in mijn weckpotten geschept, plus nog 2 flessen (voor de buurtjes uiteraard). De ketel was al aan het warmlopen, toen ik mijn weckpotten aan het vullen was.
In totaal had ik dus 10 literpotten tulp en 2 flessen van 0,7 liter kunnen vullen. Rond 0 uur ‘s avonds alles ook nog uit de ketel kunnen halen om het snel af te laten koelen. En dat lukt goed, want het stond nog niet op de buitentafel, toen de wilken open barsten en er veel regen uit kwam vallen.

Geen verkeerd resultaat na 1-1,5 uur in de keuken staan toch?
In de topic heb ik beschreven wat ik gebruikt heb. Daarmee kan iedereen aan de slag. Koken is immers geen wet van grammetjes. Komt niet zo nauw. Je bent geen brood aan het bakken, waar het wel precies op aan komt komt.
Succes en laat het jullie smaken.

www.carmenskitchen.nl

Ik heb de mazzel dat ik regelmatig bij de (bio werkende) kwekers kan aankloppen.  Zo heb ik afgelopen vrijdag een veilin...
09/06/2026

Ik heb de mazzel dat ik regelmatig bij de (bio werkende) kwekers kan aankloppen. Zo heb ik afgelopen vrijdag een veilingkrat vol met paprika’s opgehaald. Ruim 10 kilo van die heerlijke rode groentes.

Maar dan moet je er ook wat mee.

Dit weekeinde het nodige verwerkt in mijn runderstoofpot (met geweckt rundvlees), met aardappelblokjes, courgette, prei, bleekselderij, tomaat en meer. Heerlijk was die.

Vandaag ruim 5 kilo verwerkt in een paprikasoep. Een extra twist is de flinke eetlepel gerookte paprikapoeder. Dat geeft meer diepgang aan deze soep. Recept staat bijeen van de foto’s.

De 3 flessen van 0,7 liter gaan naar mijn zeer hoog bejaarde buurtjes (95,5 en 99 jaar). De rest, 10 literpotten tulpmodel, gaat lekker in mijn eigen kast.

Ben niet ontevreden vandaag 😄

www.carmenskitchen.nl

7-6-‘26Vandaag mocht ik bij het Open Luchtmuseum de Duinhuisjes in Rockanje gestaan.  De eerste zondag van de maand is e...
07/06/2026

7-6-‘26

Vandaag mocht ik bij het Open Luchtmuseum de Duinhuisjes in Rockanje gestaan. De eerste zondag van de maand is er dan Levende Geschiedenis. Van alles te doen en iedere keer wat anders. Aangezien ik lid ben van deze groep, kon ik mijn gevulde weckpotten lekker meenemen.

De gidsen van ons leuke museum hebben de klederdracht van de streek Voorne Putten aan, en laten wat van het leven van plm 100 jaar geleden zien. Zo zijn ook de 4 huisjes ingericht, ieder huisje beeld een andere periode uit van de afgelopen 00 jaar, maar allen van voor de oorlog van 1940-1945, WO II.
Zo ook ik in klederdracht. Altijd laat ik wat zien wat je kunt maken, om dat laten m.b.v. de weckketel kunt conserveren.
Heel wat kommen van de door mij gemaakte soep uitgedeeld aan onze bezoekers, en het restant wordt geconserveerd.

Vandaag hadden we de schapenscheerder op bezoek. Alle zakken met het schapenwol hebben een nieuwe thuis gevonden. Hoofdzakelijk bij mensen met een moestuin, die op deze manier de kwaliteit van hun moestuintje willen verbeteren.
Ook ging er 1 zak naar de wolspinster van onze Levende Geschiedenisgroep. Die maakt er op een later tijdstip mooie wol van. Wat de breisters weer gebruiken om wollen sokken en warme mutsen te breien.

Ruim 170 bezoekers mochten we vanmiddag ontvangen. Echt druk. Maar giga leuk.

Dus als jullie een keer deze zomer (tot 1 oktober) op het eiland Voorne Putten zijn, bezoek dan op zaterdag of zondag dit leuke museum. Echt de moeite waard. In de zomervakantie ook de woensdag middag geopend.

www.carmenskitchen.nl

5-6-‘26Het is weer een druk dagje geweest.Vandaag 3 vriendinnen op bezoek.  Normaal gesproken zijn twee cursisten tegeli...
07/06/2026

5-6-‘26

Het is weer een druk dagje geweest.
Vandaag 3 vriendinnen op bezoek. Normaal gesproken zijn twee cursisten tegelijkertijd mijn maximale aantal deelnemers, vooral omdat mijn keuken gewoon klein is, daar kun je niet met 4 personen vrij in bewegen. Maar voor deze leuke meiden,die elkaar al bijna hun hele leven kennen, de grote uitzondering.

Gestart met (de te wecken gerechten zijn voorbereid. Immers, iedereen kan snijden en een recept lezen) het trucje van het wecken. Hoe vul je de pot? En de vulhoogtes in acht houden per gerecht, dan in de ketel. Hoe werkt die? De ketels draaiden. Mooi.
- paprikasoep
- pastasaus
- chili à la Carmen
- aardappeltjes
Vervolgens, na weer een koffie pauze, want het gaat met 3 paar handen gewoon rap, verder met het snijden, raspen, koken ed van de groenten voor de
- komkommer zoetzuur en de
- de chutney (pompoen-wortel)
Toen dat in de potten zat, hebben we genoten van de lunch.
De ketels waren inmiddels klaar met hun progamma, de potten hebben de dames om de b***t uit de ketel gehaald. Die stonden samen met de inmaak al op de tafel af te koelen.

Het enige rest ons na de lunch, is het maken van de likeurtjes.
Voor ieder een eigen smaakje (wordt later toch onderling geruild 😉)
- ananaslikeur (verse ananas)
- aardbeienlikeur ( verse aardbeien) en
- bosvruchtenlikeur (diepvriesfruit, want ook dat kan)

Heel veel potten mochten mee terug naar huis. En zowaar, we kregen het ook nog allemaal in het kleinere autootje waar ook 3 personen in zaten.

Na deze workshop nog 3 te gaan. En dan breken er voor mij andere tijden aan.

www.carmenskicthen.nl

Wie wil?Hier overbodig geworden. Glazen pot met tapkraan. Ideaal voor kombucha of azijn. WaterKefir kan ook. Of gevuld m...
05/06/2026

Wie wil?

Hier overbodig geworden.

Glazen pot met tapkraan.
Ideaal voor kombucha of azijn.
WaterKefir kan ook.
Of gevuld met koud water, munt en citroen of fruit. Limonade.

€10 per pot.

Bij interesse stuur een pb

Ophalen in Oostvoorne of verzending kk

www.carmenskitchen.nl

Adres

Zwartelaan 24
Oostvoorne
3233AX

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Carmen's Kitchen nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Carmen's Kitchen:

Delen