18/06/2026
18-6-2026
Vandaag mijn ener laatste weckworkshop gegeven aan Jany.
Van achter Utrecht (met files) om 9.15 uur in Oostvoorne aangekomen, met dozen vol lege potjes om die deze dag te vullen.
En dat hebben we gedaan.
Vrij snel (eerst koffie en de rondleiding) beginnen met vullen van de diverse potten.
Kippensoep in de grote hak- en huismerkpotten,
chili in een iets kleinere maar ook in grotere, want er kan altijd wel iemand mee-eten.
Paprikasoep met gerookte paprikapoeder in de kleinere hak- en huismerkpotten
Een eierlikeur (tokkelroom) in de 212 ml potten
En in de grote thermoskan zit een yoghurt te fermenteren.
Zo hebben we heel wat gemaakt en gedaan.
1 hakpotje heeft de weckketel niet overleefd, de bodem lag er helemaal uit, en de ketel bevatte rood, naar gerookte paprika geurend water. Helaas, maar dat kan gebeuren. Het zijn en blijven tenslotte glazen potjes die van de glasbak gered zijn, potjes die officieel voor 1-malig gebruik bestemd zijn. Jammer, maar het is niet anders.
Tegen 2 uur waren we helemaal klaar. En Jany kon op tijd door naar haar zus op Goeree Overflakkee. Wel is haar op het hart gedrukt om de potten direct daar uit de auto te halen en in de schaduw, uit de doos, verder af te laten koelen.
Het weer was nog goed, warm, maar niet drukkend. Er is voor deze avond wel onweer voorspeld. Ik denk dat het onweer voor Oostvoorne wel uit blijft. De barometer is wel iets gezakt maar nog steeds een flink stuk boven de kritische grens van het wecken.
De eerste druppels vallen op dit moment (18.30 uur) en dan is de druk van de (onweer) ketel.
Jany … heel erg bedankt voor je komst. Ik wens je in de toekomst veel weck- en inmaakplezier toe.
Ps
Willem de eekhoorn kwam ook nog even langs.
www.carmenskitchen.nl