13/06/2026
Van de week even de (bijen)was gedaan. Een gedeelte was al gesmolten in de herfst, maar nog niet opgeschoond. De laatste weken hebben we de oudere bijenraten uit raampjes gesmolten en vervangen door een nieuwe waswafel. Als we de oude raten te lang laten hangen, worden de bijenvolken gevoeliger voor ziektes. Bovendien verminderen we de zwermdrang met de nieuwe nog uit te bouwen raampjes. De schoonste bijenwas gaat in de zeep, de rest maken we dompelkaarsen van voor eigen gebruik.