Domein de Wijngaardsberg

Domein de Wijngaardsberg Wijn uit het Limburgse Mergelland. Stille en mousserende wijnen van pinot noir, chardonnay, pinot gris en auxerrois. Al in 968 n. Chr.

Domein de Wijngaardsberg kent een lange wijntraditie. werd hier wijn gemaakt, het oudste bewijs van wijnbouw in Nederland. De wijngaarden waren eigendom van de abdij Saint Remi in Reims, de hoofdstad van de Champagne. In de Franse tijd zijn de wijngaarden gerooid maar in 2002 keerde de wijndruif terug op de Wijngaardsberg. Wijnmaker Jules Nijst verbouwt op de Wijngaardsberg pinot noir, chardonnay,

pinot gris en auxerrois. De druivenstokken staan op prachtig gelegen zuid- en zuidoosthellingen, een deel op voor Nederland unieke terrassen. De teellaag is löss, de ondergrond is kiezel, het Zand van Waterval en Maastrichts krijt. Goede wijn ontstaat in de wijngaard, wat niet in de druiven zit kan de wijnmaker er ook niet uit halen. Onze stijl van wijn maken is eenvoudig, transparant, wij willen een venster bieden op de wijngaard zelf. Geen foefjes en trucjes, wél heel nauwgezet en precies werken. Wijn maken in dienst van de natuur. Domein de Wijngaardsberg biedt rode en witte wijnen én traditioneel gemaakte mousserende wijnen. Wij bieden geen proeverijen en rondleidingen aan. We zijn wél geopend voor particuliere verkoop op zaterdag van 10 tot 13 uur.

31/05/2026

SCHAMPSCHOT
Je leest er weinig over, maar het was dit jaar al een paar keer kantje boord in de Limburgse wijngaarden. En soms er over.
Het begon met een onverwacht felle nachtvorst in de nacht naar 27 maart. Vroeg uitlopende rassen waren toen al behoorlijk ver en hoewel de schade op het eerste oog leek mee te vallen bleek later dat behoorlijk wat knoppen toch bevroren waren. Bij ons vooral de chardonnay. Niet rampzalig, niet vergelijkbaar met 2024, maar wel een forse deuk.
Dan op 2 mei zware hagelbuien. Vooral in het oosten van het Heuvelland heeft dat forse schade veroorzaakt, in sommige wijngaarden wordt zelfs de oogst als verloren beschouwd. Zó triest 🥲
En afgelopen nacht weer, hagel. Niet zo erg als in Vlaanderen, gelukkig, maar hier toch ook flink.
We zagen het aankomen en hebben vrijdag en zaterdag keihard gewerkt om alles op te binden.
Vandaag de schade opgenomen en dat werk heeft geloond: het valt mee. Toch behoorlijk wat blad gescheurd, wonden op de vruchtscheuten, maar de toppen zijn nog heel. Dit zal vertraging in de groei opleveren, misschien wat minder vruchtzetting, maar de plant herstelt hiervan.
We hebben geluk gehad, weer een schampschot.

HET NIEUWE NORMAALVandaag de eerste bloeiende trosjes gezien, zowel in de chardonnay als in de pinot noir. Op 30 mei al....
30/05/2026

HET NIEUWE NORMAAL
Vandaag de eerste bloeiende trosjes gezien, zowel in de chardonnay als in de pinot noir. Op 30 mei al.
Toen wij pas begonnen was dat uitzonderlijk vroeg, de laatste jaren komt het steeds vaker voor dat de druiven tegen het einde van mei al bloeien.
Het wordt waarschijnlijk weer een vroege oogst dit jaar.
We moeten er maar aan wennen, dit nieuwe normaal 🙂

Fröhlich ist das Winzerleben 🥰“Wie lieblich ist die Gegend hier,Wie reizend sind die Felder!Hier kann man sich recht woh...
01/05/2026

Fröhlich ist das Winzerleben 🥰

“Wie lieblich ist die Gegend hier,
Wie reizend sind die Felder!
Hier kann man sich recht wohl erfreun
Und seine Lust vermehren.

O stille Luft, o grüner Plan,
Wie schön ist dein Gefilde!
Man fühlt sich hier so wohl daran
In deiner sanften Milde.”

HULP GEVRAAGDDe Oostenrijkse antroposoof Steiner wees ruim honderd jaar geleden al op het belang van astrale en etherisc...
30/03/2026

HULP GEVRAAGD
De Oostenrijkse antroposoof Steiner wees ruim honderd jaar geleden al op het belang van astrale en etherische energie in de landbouw.
Nu zijn wij al jaren wat minder tevreden over de resultaten van een van onze percelen. We hebben daarom metingen laten doen, waaruit blijkt dat zich uitgerekend hier een lokaal stralingsminimum bevindt.
We zijn advies gaan inwinnen en gebleken is dat magneten in staat zijn de veldlijnen van de straling voldoende om te buigen. Wat het best werkt is elke druivenstok voorzien van een open, ringvormige neodymium magneet.
We zijn begonnen deze te plaatsen (zie foto), maar vanwege vertraagde levering van de magneten zijn we in tijdnood geraakt. Alle stokken moeten namelijk voor de volgende volle maan (donderdag om 04:11 uur) voorzien zijn.
We zoeken daarom hulp voor komende woensdag. Heb jij zin in een lekker dagje buiten - het wordt mooi weer! - dan zien we je graag komen. We starten om 9:00 met een instructie. Doe wel stevige schoenen aan en voor 's ochtends een trui.
Tot woensdag!

NATUURKUNDE IN DE PRAKTIJKHet is voorjaar en de berichten duiken weer op in de media: fruit- en wijnboeren die bij nacht...
29/03/2026

NATUURKUNDE IN DE PRAKTIJK

Het is voorjaar en de berichten duiken weer op in de media: fruit- en wijnboeren die bij nachtvorst de jonge knoppen beschermen door te beregenen. "Het ijslaagje dat zich vormt zorgt voor isolatie tegen de kou", schrijven journalisten.

Dat klinkt logisch, maar het klopt niet. Zo'n dun laagje ijs isoleert vrijwel niet. De werking van beregenen is anders.
Wat iedereen weet is dat om ijs te laten smelten warmte nodig is. Gek genoeg niet zo bekend is dat bij de vorming van ijs warmte vrijkomt, en wel precies dezelfde hoeveelheid.
En dat is behoorlijk wat: 334 kJ/kg water.
Boeren beregenen hun percelen met ongeveer 30.000 liter water per hectare per uur. Bij het bevriezen van dat water komt een enorme hoeveelheid warmte vrij: een vermogen van wel 2,8 Megawatt. Of voor de autoliefhebbers: ongeveer 3800 pk.
De temperatuur waarbij water bevriest is in normale omstandigheden 0 ºC en zolang je maar voldoende water blijft toevoeren blijft de temperatuur van de knoppen dus ook 0 ºC.

Maar waarom bevriezen de knoppen zelf dan niet bij die temperatuur, vraag je je af. Dat komt door een ander fysisch fenomeen: vriespuntverlaging. Zuiver water stolt bij 0 ºC, maar als je er andere stoffen in oplost daalt die temperatuur. Zo komt het dat je een weg ijsvrij kan maken met pekel en dat je een fles jenever in de diepvries kan bewaren. In het sap van planten zijn zouten en suikers opgelost die hetzelfde effect hebben, waardoor bevriezing pas bij lagere temperatuur optreedt.

Een beetje kennis van natuurkunde is dus best handig, ook voor wijnboeren 🙂

De 17e aflevering van de Wijn en Wijsheid podcast gaat over Domein de Wijngaardsberg. Het is wel even een zit, zet twee ...
27/03/2026

De 17e aflevering van de Wijn en Wijsheid podcast gaat over Domein de Wijngaardsberg. Het is wel even een zit, zet twee wijnfreaks bij elkaar en ze raken niet uitgepraat 😅 Maar hij is wel heel leuk geworden, vinden wij.

23/03/2026

PUTZ PUTZ BLITZEBLANK!
We zijn al even klaar met snoeien. Gelukkig maar, want de knoppen beginnen al aardig te dikken! Dat betekent dat het nu even rustig is in de wijngaard.
Die periode gebruiken we om onze nieuwe wijnen af te werken, in voorbereiding op de botteling later dit jaar. Dat betekent onder meer de wijnen die een jaar op barrique gerijpt hebben afsteken.
Vóórdat we die weer vullen met de nieuwe jaargangen maken we ze eerst grondig schoon. We hebben daar gelukkig fijne spullen voor: een warmwater hogedrukreiniger en een speciaal apparaat dat met twee ronddraaiende stralen de vaten inwendig reinigt. Alle wijnsteen en gistresten worden zo verwijderd. Daarna stomen we de vaten ook nog een paar minuten.
Het resultaat zijn brandschone vaten. Of zoals ze in Duitsland zeggen: blitzeblank!

10/03/2026

KLAAR!
De snoei 2026 zit er op!
We liggen de hele winter al lekker op schema, maar hebben op het laatst toch nog even een eindsprint ingezet.
Door het warme weer beginnen de knoppen hier en daar al flink te dikken. Als je dan nog te lang wacht met buigen en aanbinden van de vruchtscheuten, ga je onvermijdelijk knoppen beschadigen. Dat zou zonde zijn.
Dus nog even flink tempo gemaakt en vandaag de allerlaatste scheut aangebonden.
We zijn klaar. Laat het voorjaar maar komen! 💪🍇

GROEIEN MAAR!Met dit warme weer kon je er op wachten: de sapstroom komt op gang!We hebben een zachte winter achter de ru...
26/02/2026

GROEIEN MAAR!

Met dit warme weer kon je er op wachten: de sapstroom komt op gang!
We hebben een zachte winter achter de rug, de bodem is nooit écht koud geweest. En als het lentezonnetje schijnt op onze zuidhellingen warmt de grond snel op. Dat is voor de wortels het signaal om te beginnen met "pompen".
Er gebeurt dan iets heel moois. In de wortelpunten wordt een groeihormoon geproduceerd, cytokinine. Hormonen zijn signaalstoffen die allerlei biologische processen aansturen, door ze stimuleren of juist af te remmen. Dat gebeurt niet alleen bij mensen en dieren, maar ook bij planten.
Dit cytokinine reist mee met de sapstroom en aangekomen bij de slapende knoppen zegt het "wakker worden".
Ofwel: "Groeien maar!"

Adres

Wijngaardsberg 2
Ulestraten
6235ND

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Domein de Wijngaardsberg nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Domein de Wijngaardsberg:

Delen