01/06/2026
"Er det så viktig at det ikke regner når dere skal legge silo?" får vi avogtil spørsmål om, og JA - det er veldig viktig!
Derfor stresser vi med å følge med på værmeldinga og trenger 3-4 dager opphold, helst sol og vind. Men så kan vi ikke vente for lenge hvis vi skal rekke 3 slåtter på en sommer og graset være av god kvalitet - det vi legger inn av innsats nå har stor betydning for fôret vi skal bruke i 4 mnd til høsten..
Så vi tok sjansen og dro i gang da værmeldinga mente 2-3 dager med liten/ingen sannsynlighet for regn. Dette har ofte gått bra, men denne gangen var vi maks uheldige, våknet på lørdagen med lavtrykk, null tørk, noe yr i lufta og på ettermiddagen kom ei solid byge - som de noen km vest for oss slapp unna...
Ute på jordet og med utstyret gikk det bra, men i siloen var det krise, våt "saus" og med hjullaster med litt smale dekk som sank til betonggulvet..
Fikk låne sprederive av naboene og søndagen var fin og med god tørk, så da klarte vi etterhvert å legge i siloen (med traktor til å jamne i tillegg til lasteren).
Lurte på litt mer i dag, og fikk på presset før dagens anmeldte regn kom i stor mengde..
Så - ja, alt er bedre med fint vær!
Vi har noen jorder igjen, håper på god tørk ganske snart men er fornøyd med det vi har fått inn. Og satser på at det går minst 20 år til neste gang vi opplever lignende kamp mot vannet 😅