Langhol gård

Langhol gård Velkommen til Langhol gård som drives av Jorunn Gunnerød og Erling Tistel. Her produseres melk og kjøtt av storfe. .

"Er det så viktig at det ikke regner når dere skal legge silo?" får vi avogtil spørsmål om, og JA - det er veldig viktig...
01/06/2026

"Er det så viktig at det ikke regner når dere skal legge silo?" får vi avogtil spørsmål om, og JA - det er veldig viktig!

Derfor stresser vi med å følge med på værmeldinga og trenger 3-4 dager opphold, helst sol og vind. Men så kan vi ikke vente for lenge hvis vi skal rekke 3 slåtter på en sommer og graset være av god kvalitet - det vi legger inn av innsats nå har stor betydning for fôret vi skal bruke i 4 mnd til høsten..

Så vi tok sjansen og dro i gang da værmeldinga mente 2-3 dager med liten/ingen sannsynlighet for regn. Dette har ofte gått bra, men denne gangen var vi maks uheldige, våknet på lørdagen med lavtrykk, null tørk, noe yr i lufta og på ettermiddagen kom ei solid byge - som de noen km vest for oss slapp unna...

Ute på jordet og med utstyret gikk det bra, men i siloen var det krise, våt "saus" og med hjullaster med litt smale dekk som sank til betonggulvet..
Fikk låne sprederive av naboene og søndagen var fin og med god tørk, så da klarte vi etterhvert å legge i siloen (med traktor til å jamne i tillegg til lasteren).
Lurte på litt mer i dag, og fikk på presset før dagens anmeldte regn kom i stor mengde..

Så - ja, alt er bedre med fint vær!

Vi har noen jorder igjen, håper på god tørk ganske snart men er fornøyd med det vi har fått inn. Og satser på at det går minst 20 år til neste gang vi opplever lignende kamp mot vannet 😅

Bondelivet består av mange beslutninger som må tas, både de små enkle og de store. Ofte er det mange faktorer som spille...
29/05/2026

Bondelivet består av mange beslutninger som må tas, både de små enkle og de store. Ofte er det mange faktorer som spiller inn, og til slutt må alle muligheter fram før vektskålen bestemmer utfallet.

En av de store og utrolig slitsomme er "når skal vi starte 1.slåtten"?
Vi vil ha passe mye og passe tørt gras med god kvalitet. Været skal være godt over flere dager og alt utstyr må holde.

De siste dagene har det vært dårlig vær og det ser ikke så lyst ut de neste ukene. Men så har det lysnet litt og nå ser helga bra ut, så vi kastet oss rundt i dag for å gjøre klart og nå er all redskap på traktorene og 130 mål er slått.
Håper vi ikke angrer om noen dager! 🤞🍀🤠

17/05/2026

Gratulerer med dagen! 🇧🇻
Klurtolla 4H startet kl. 6 med skrammeltog der Erling kjørte den ene traktoren mens Jorunn startet i fjøset.
Biologien går sin gang selvom det er skikkelig helligdag, men veterinær Sunniva (med flott 17.maisløyfe i håret!) kom og fikk inseminert den brunstige kua.
Ellers tar flokken det med ro i dag i perfekt nasjonaldagsvær 🍀🌞

09/05/2026

Da har kua startet sommeren! 🍀🌞

Kua mener at graset er langt nok 🍀Vi er forsåvidt enig, men synes YR er litt negative mtp de neste dagene.. Det er flest...
09/05/2026

Kua mener at graset er langt nok 🍀
Vi er forsåvidt enig, men synes YR er litt negative mtp de neste dagene.. Det er flest kyr og de er tunge så de bestemmer - vi tar KUSLIPP CA KL. 14 I DAG, Velkommen 😊

27/04/2026

Norsk landbruk bygges ikke over natten – det skapes gjennom generasjoner, hardt arbeid og vilje til å satse 💪

Simen Myrseth (31) 👇 er 9. generasjon som driver gård i Molde med sau og ammeku. Han startet tidlig:

- Jeg var veldig ung da jeg tok over gården og fikk den første sauen da jeg bare var 17 år.

Siden den gang har han utviklet drifta steg for steg, med utgangspunkt i ressursene på gården.

Simen er en av mange unge bønder som er med på å forme framtidas landbruk.

Mulig alle med "vanlig jobb" synes det hadde vært bedre med fint vær i helga, men for oss var det perfekt vær! Snø og re...
27/04/2026

Mulig alle med "vanlig jobb" synes det hadde vært bedre med fint vær i helga, men for oss var det perfekt vær! Snø og regn etter en lang tørr periode der vi fikk ut både kunstgjødsel og møkk var som bestilt ✅️

Det gjorde godt med en hviledag for oss i går også, så nå er vi klare for nye prosjekt i sola. Det er noen blauthull som må utforskes og så skal vi klargjøre åker for å så bygg.

19/04/2026

Klauvskjæring ✅️
En skikkelig sjau, men godt å få gjort og bra "resultat" i dag 👏
Takk til Tore og Oddvar for god hjelp 💪 tipper vi kommer til å sove godt både folk og fe i natt 😁

13/04/2026

2 av 3 kalver var veldig klare for å komme seg over i fellesbingen i dag!
Og mens de sjekket ut det nye rommet hadde vi full kontroll av alt elektrisk anlegg på gården.
Hvert 3.år er det krav om termografering og El-kontroll av alle bygninger, dette blir utført av godkjente firma og her så det bra ut og vi er klare for 3 nye år ✅️

Da er våronna i gang! 🍀🚜Vi har harvet/luftet 80 mål, harvet/reparasjonssådd og tromlet 150 mål,  ryddet langs jordekante...
12/04/2026

Da er våronna i gang! 🍀🚜
Vi har harvet/luftet 80 mål, harvet/reparasjonssådd og tromlet 150 mål, ryddet langs jordekanter/fangdam og lappet litt på ku-beitet.
Og innimellom fått opp trampolina, gjort litt hagearbeid og hatt 4 måltid på verandaen, sol, varme, fjøsfri og hjelp av spreke ungdommer gjør mye for arbeidslysten ☀️😁

Adresse

Kleive
6453

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Langhol gård legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del

Type