30/03/2025
Fra sukkerbeter til sirup – en smak av tradisjon!
I fjor hadde vi en plan om å prøve oss på noe nytt: å lage vår egen sukkerbetesirup! Avlingen ble ikke enorm, men 4,5 kg ferdig rensede beter ga oss nok til et eksperiment. Planen var å koke sirup i høst, men midt i all annen grønnsaksbearbeiding havnet betene i kaldkjelleren – og der ble de glemt. Helt til nå!
Litt innskrumpet, men fortsatt brukbare, ble de omsider kokt. Første steg var å trekke betene i vann på 80–90°C i 4–5 timer, før saften skulle reduseres til sirup – en prosess som tok 12–14 timer. Jeg visste at Schønberg Erkens kokebok kunne være til hjelp, for den er jo kokkenes gamle "bibel". Men i vår utgave fra 1934 fantes ingen oppskrift – den kom først i senere utgaver, etter krigen og sukkerkrisa. Heldigvis fant jeg 1949-utgaven, der oppskriften sto!
Det hele holdt på å gå galt da jeg satte sirupen til avdamping litt for sent på kvelden – og på litt for høy varme. Heldigvis var jeg oppe en tur i løpet av natta og fikk reddet den akkurat i tide! Sirupen ble tykk, fyldig og overraskende søt. Og visste du at man kan trekke ut sirup flere ganger fra de samme betene? Andre-uttrekket fikk stå over natta, og etter nok en runde med forsiktig innkoking, satt vi igjen med omtrent 1 kg gyllen sirup – klar for spesielle anledninger!
Dette gav mersmak, så nye frø er allerede bestilt. Satser vi på en større avling i år? Definitivt! Har du prøvd å lage sirup selv? Del gjerne dine erfaringer med oss!