Rått og godt

Rått og godt Kontaktinformasjon, kart og veibeskrivelse, kontaktskjema, åpningstider, tjenester, stjerner, bilder, videoer og kunngjøringer fra Rått og godt, Klungvegen 320, Melhus.

21/09/2025

Hos oss er hageavfall gull!

21/09/2025

Årets mais er innhøstet og klar for videreforedling 🤩🤩

18 sorter, nesten 300 kilo – årets potethøst er i hus! 🥔✨I kveld hentet vi opp den siste poteten fra jorda, og årets fan...
18/09/2025

18 sorter, nesten 300 kilo – årets potethøst er i hus! 🥔✨

I kveld hentet vi opp den siste poteten fra jorda, og årets fangst ble hele 300 kilo fordelt på 18 ulike sorter. Det gir oss et fantastisk mangfold av smaker og muligheter – fra klassikere som Asterix og Gulløye, til sjeldne varianter som Svart Valdres og vår første Norske potet; Åspotet. Samtidig dro vi opp årets skorsonnerøtter, en råvare med lange tradisjoner i europeisk matkultur, som vi gleder oss til å utforske videre på kjøkkenet. 🌱

Hos oss er dyrking, foredling og matglede tett knyttet sammen. Vi brenner for å løfte fram råvarene slik de er ment å være – ekte, smakfulle og dyrket med omtanke for både jord og mennesker.

Hva ville du laget av årets høstskatter – en klassisk potetrett eller noe nytt med skorsonnerot? Del gjerne dine tips i kommentarfeltet! 🌿

🍏 Duften av høst – allerede i august!I dag bobler det hos Rått og Godt – bokstavelig talt! Epletrærne har fått seg en li...
09/08/2025

🍏 Duften av høst – allerede i august!

I dag bobler det hos Rått og Godt – bokstavelig talt! Epletrærne har fått seg en liten frisørtime, og eplekarten som ellers ville havnet i komposten, blir nå til noe helt magisk. Vi deler dem, legger dem i bøtter med sukker og en solid eddikk-“mamma” fra i fjor – og lar naturen gjøre resten.

I ukene fremover vil lukten av frisk eple og syrlig eddik fylle rommet, mens fargen sakte skifter fra gyllen til dyp rav. Resultatet? En kraftig, smakfull eplecidereddik som løfter dressinger, setter piff på gryteretter – og er kjent for å gi magen et lite «high five».

Har du prøvd å lage din egen eddik før? Del erfaringene dine i kommentarfeltet – vi vil høre din beste eddikhistorie!

🌱 Har du noen gang smakt smørstekte bondebønner rett fra hagen?I dag har vi stor-innhøsting av årets bondebønner! Disse ...
03/08/2025

🌱 Har du noen gang smakt smørstekte bondebønner rett fra hagen?

I dag har vi stor-innhøsting av årets bondebønner! Disse proteinrike godsakene er en bærekraftig ressurs vi bruker hele året – vi forveller og fryser dem til alt fra middager til småsnacks. De smaker helt nydelig smørstekt med hvitløk, salt, pepper og ferske urter fra hagen.

💚 Bønnene er også perfekte i falaffel, "tacogryte", salater og alt annet som fortjener et smakfullt og næringsrikt løft. Vi elsker hvordan én liten vekst kan bli så allsidig – og rågod!

Vi hadde nylig besøk av  , her er litt lesestoff til forniddagskaffen 😊😊(Krever innlogging og abbonement. Som ny leser e...
19/07/2025

Vi hadde nylig besøk av , her er litt lesestoff til forniddagskaffen 😊😊

(Krever innlogging og abbonement. Som ny leser er det som regel 1 kr for en måned eller tre)

Mange liker å ha en liten grønnsakshage, men Sarah Abrahamsen (40) og Svein Nordvik (46) på Øysand har gjort om plena si til åker.

Den første hvitløken begynner nå å bli høsteklar! Vi har i år, som alltid, flere sorter hvitløk - både softneck og hardn...
17/07/2025

Den første hvitløken begynner nå å bli høsteklar!
Vi har i år, som alltid, flere sorter hvitløk - både softneck og hardneck.
På bildet er hardnecktypen Valdres til venstre, og en Fransk sort softneck til høyre.

Fra sukkerbeter til sirup – en smak av tradisjon!I fjor hadde vi en plan om å prøve oss på noe nytt: å lage vår egen suk...
30/03/2025

Fra sukkerbeter til sirup – en smak av tradisjon!

I fjor hadde vi en plan om å prøve oss på noe nytt: å lage vår egen sukkerbetesirup! Avlingen ble ikke enorm, men 4,5 kg ferdig rensede beter ga oss nok til et eksperiment. Planen var å koke sirup i høst, men midt i all annen grønnsaksbearbeiding havnet betene i kaldkjelleren – og der ble de glemt. Helt til nå!

Litt innskrumpet, men fortsatt brukbare, ble de omsider kokt. Første steg var å trekke betene i vann på 80–90°C i 4–5 timer, før saften skulle reduseres til sirup – en prosess som tok 12–14 timer. Jeg visste at Schønberg Erkens kokebok kunne være til hjelp, for den er jo kokkenes gamle "bibel". Men i vår utgave fra 1934 fantes ingen oppskrift – den kom først i senere utgaver, etter krigen og sukkerkrisa. Heldigvis fant jeg 1949-utgaven, der oppskriften sto!

Det hele holdt på å gå galt da jeg satte sirupen til avdamping litt for sent på kvelden – og på litt for høy varme. Heldigvis var jeg oppe en tur i løpet av natta og fikk reddet den akkurat i tide! Sirupen ble tykk, fyldig og overraskende søt. Og visste du at man kan trekke ut sirup flere ganger fra de samme betene? Andre-uttrekket fikk stå over natta, og etter nok en runde med forsiktig innkoking, satt vi igjen med omtrent 1 kg gyllen sirup – klar for spesielle anledninger!

Dette gav mersmak, så nye frø er allerede bestilt. Satser vi på en større avling i år? Definitivt! Har du prøvd å lage sirup selv? Del gjerne dine erfaringer med oss!

Adresse

Klungvegen 320
Melhus
7224

Telefon

+4745074219

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Rått og godt legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Rått og godt:

Del