Vi er gründere av strøproduktet Strøsekken. Vi har også saueskinn, garn og hagestein fra egen gård.
25/03/2026
Mye en kan gjøre med skinnrester og ull 🐏
Her har jeg trykket på og sydd påskeegg av skinn. Påskekransen er laget av ull fra sauene her, men ikke jeg som laget den 😉
Da er vi straks klar for påske her til gards iallfall🐣🐣🐣
20/02/2026
Ut å kose med gojentene våre idag 🤩😅❤️
12/02/2026
Hatt besøk av denne rovfuglen dag.🦅 Derfor det ikke har vært fugler på fuglemateren de siste dagene kanskje😅? Ser ut som den jakter skjæra, eller er det skjæra som erter hauken tro?
24/12/2025
Fnugg ble årets julenisse her til gards🎅😅
Ønsker alle en riktig god jul og ett godt nyttår 🎄🎉🎅
18/12/2025
Har levert det jeg har igjen av årets skinnhjerter på bifrost på Os. Kr 145,- pr stk 🤶🎅 De har også Strøsekker, høyaktuelt nå😅 samt skinn og sitteskinn fra våre sauer på Os🐏 Der er også mange andre fine lokale håndverksprodukter og fine julegaver. Åpent imorgen og mandag😉
28/11/2025
Nå blir det glatt 😰🤸Jeg tar med Julestrøsekker til Julemarkedet i Dalsbygda i morgen, så kan du strø deg sikkert ut døra, og unngå knall og fall 😉
Jeg tar selvfølgelig med skinn, sitteskinn skinnhjerter og garn fra egne sauer også🐏Samt litt småstrikk. Håper mange vil ta turen til Dalsbygda imorgen 🥰
19/11/2025
Mye fint og lokalt håndverk og produkter på Bifrost kunst-handverk-husflid .Jeg har også mine produkter fra gården vår, Husan Nordre her😊 Skinn, sitteskinn, puter med bilder av sauene mine på, garn fra egne sauer og Strøsekker. Kanskje det blir lokale julegaver under treet i år?😉
19/10/2025
Nå kommer den kalde, glatte årstiden og vi er klare💪🤸
Vi lager nå pallevis med Strøsekker, så du kan strø deg trygt ut utgangsdøra en kald og glatt vintermorgen❄️
Trenger ditt idrettslag, forening, eller skoleklasse å tjene gode penger, og ønsket ett nyttig og unikt dugnadsprodukt, så trykk gjerne på linken under for mere info😊 Begrenset opplag så førstemann til mølla gjelder😃
Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Husan Nordre legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.
Julen 1998 flyttet vi til gården Husan Nordre, som ligger i Østerdalen. Min mann er født og oppvokst på Os, selv er jeg oppvokst i Bærum.
Gården har vært i min slekt i noen generasjoner, men det har ikke vært drift her på 30 år. Forfallet var stort, det var ei åpen sprekk i veggen i annen etasje, skoene frøs fast i gulvet i gangen. På det gamle fjøset holdt taket på å knekke på midten. Men vi så potensialet , og etter mye jobb og istandsetning, er dette blitt vårt hjem som vi er blitt svært glad i. På en gård må hele familien hjelpe til. Våre 2 barn har vært med fra de var små, og gården samler familien .
Allerede året etter at vi flyttet inn, kom de første gammelnorske spælsauene til gards. Dette er den samme sauerasen som vikingene hadde for 1 000 år siden. Siden har vi hatt denne hardføre og trivelige rasen. Sauene går ut og inn som de vil hele året. På sommeren går de høyt til fjells på Rørosvidda. Sauene har mange forskjellige fargenyanser og ekstra lang ull. Dette gjør skinnene meget dekorative over en stol eller som et luksusprodukt på soverommet.
En vakker høstdag gikk jeg og min far over moene ved gården. Han lurer han på hvem som eier sandåren vi går forbi. Jo det er vi, sier jeg. Faren min som er ingeniør i vegvesenet sier at dette er veldig bra sand. Ideen om å etablere et sand og grus uttak tar form. Etter mange runder og søknader fikk vi driftskonsesjon og moene er nå regulert for masseuttak. Sanden og grusen her har ligget i jorden siden istiden, den er naturlig slipt. Det er bare å hente den opp, trenger ingen knusing.
Ved siden av gardsdrifta jobber jeg som sykepleier i hjemmetjenesten. Vintersesongen er høytid for lårbeinsbrudd. Det er skremmende at 10.000 nordmenn brekker hofta, hvert år. For eldre som blir rammet av denne typen brudd er dødeligheten hele 25%.
I jobben opplever jeg glatte inngangspartier støtt og stadig. Strøsand er en meget god forsikring mot beinbrudd og fall. Det forundrer meg derfor at så få (og da særlig damer) strør, ettersom de aller fleste beinbrudd skjer på glattisen. Jeg opplever at strøsand ofte oppbevares i garasjen eller uthus, noe som gjør ferden til strøsanden farefull.
Hvis sanden var mere innbydende innpakket, så den kan stå inne i gangen? Ville flere strødd og mange brudd vært unngått? Tenkte jeg. Og slik så Strøsekken dagens lys. Strøsekken er en dekorativ, brukervennlig og biologisk nedbrytbar striesekk. Den inneholder en strøskål av bambus og er fylt med natursand fra istiden, som gir godt feste for deg på glattisen uten at den er vanskelig å håndtere.
Hagesingel er ett produkt vi ønsker å utvikle på sikt. Denne består av flotte elvesteiner i fine naturfarger som er det som blir igjen når sanden er silt ut. Den har et fantastisk fargespill og er naturlig slipt fra is og elvemasser, noe som gjør den meget god å trå på.
Det som begynte med tilflytter familie til en falleferdig gård i Østerdalen, har nå blitt familiebedriften Husan Nordre. Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker tilbud på saueskinn, strøsekken eller hagesingel!