11/07/2025
Vi har stoppet i vakre Lesja. Der ligger Avdemsbue. Vi bruker sitat fra innehaver Anna Haugstad Avdem når hun startet opp for 10 år siden: «Du veit den butikken du går i når du skal kosa deg i helga, når du treng ei gave eller rett og slett er matlei. Lokalmat med noko attåt, på eit vis». Godt sagt, og vi kvitterer med at det er veldig sant, Avdemsbue er nettopp et slikt herlig sted.
Kaffe: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Vi går for god svart kaffe, mørk og god i stor kopp. Her finnes diverse andre kaffevarianter.
Mat meny: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Vi har vært innom dette stedet flere ganger i det siste. Og her er det mye å velge i. Og kjernen i Avdemsbue er Avdem Gardsysteri som er 20 år i år, der de produserer mange gode smaker. De har all grunn til å være stolte. Vi spør Anna hva hun vil framheve fra gårdsysteriet. Hun svarer: «Osten Fjelldronning vi sel mest av, så den er viktig for oss. Den har medaljer frå både World Cheese Awards og NM i ost. Huldreost (den mørke brunosten med einebær, kvann og akevitt) har vi levert til restaurant Noma i København i over ti år. Noma var i fleire år kjend som verdas beste restaurant». Og som ikke det er nok, Anna fortsetter: «Rømme er også eit godt premiert produkt, f. eks. vart den kåra til årets meieriprodukt under Det norske måltid i 2019. Osten Bufast har også medaljer frå både World Cheese Awards og NM i ost, den er ein populær snacks-ost. Upasteurisert rømme er det ikkje så mykje av på markedet, så den skil seg ut frå det meste anna du vanlegvis får tak i.». Den rømma smakte vi, og ja det var som fest i munnen, og langt baki lå den deilige syrlige smaken lenge, helt nydelig.
2 ganger har vi spist Huldrevaffel. Det er sjelden vi opplever en slik fantastisk symfoni av smaker. En hel vaffelplate, en stor kule vaniljeis, godt med multesyltetøy over isen, revet Huldreost over, pyntet med kronblomst. Først et syn for øyet. Men når det kommer i munnen, ja da ble vi målløse. Det er ingen overdrivelse å si at dette er noe av det beste vi har smakt. Blandingen gir rom for alle smakene å være til stede, og midt i, der hilser Huldreosten på deg. Helt nydelig.
Videre grilla kakuskive, stor kakuskive, som en romslig lunsj var det vi startet med. En ting er at porsjonen er romslig, men smaken av lokal spekeskinke, smeltet ost dekket med salat gjorde at vi ville smake på mere. Og ja etterpå, Huldrevaffel, den har dere allerede lest om.
Men kanskje du er mer sulten, ja da kan du glede deg til steinovnspizza med mer lokal skinke, eller andre varianter av tilbehør på pizzaen.
Vi legger til, kanskje mest for de som har levd en stund; Her får dere også egenprodusert pultost.
Miljø/service: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Servicen her er upåklagelig. Vi får blikket til ansatte rett innafor døra. Og videre fører de seg akkurat passe så vi skjønner de bryr seg om oss og bare vil det beste. Første gangen vi var der var det stor trafikk i kafeen. Tross en del stress med å betjene alle kundene var de like blide, og raske med serveringen.
Men Avdemsbue er mye mere, det er jo en butikk også. Der kan du kjøpe med deg ostene selvfølgelig, og ferske bakevarer fra egenbakst, ja for de baker alt selv. Butikken byr på spennende tilbehør til måltidet både av drikke og annet spennende.
Avdemsbue er på mange måter selvforsynt. Men de har behov for varer de ikke produserer selv. Det får de fra Gudbrandsdalsmat som de opplever som veldig god businesspartner.
I sommerhalvåret får Avdemsbue det meste av sine grønnsaker fra Avdem Gardsgrønt, som drives av Anna’s svigerinne. Og du finner selvbetjent utsalg rett utenfor butikken.
Vi er imponert over hva Anna og hennes ansatte har fått til på disse 10 årene. Anna er klar på at uten sine foreldre som ble med på reisen hadde det nok ikke gått. Men nå er de langt over oppstartsperioden, og kan drive stedet til alle kunders store tilfredshet. I denne gode drifta står Annas assistent Marit Holseth som styrer stedet med stødig hånd sammen med Anna. De er 2 hardtarbeidende blide personer. Og med seg har de en stor gjeng like blide ansatte som bærer samme holdninger. Da blir det akkurat så bra som vi her ønsker å dele med dere. Og vi er svake for den vakre dialekta de alle stolt bærer, både i tale og navn på alt det de har på menyen.
Avdemsbue ligger ca. 600 moh vakkert til i Lesja. Et område som er omgitt av nasjonalparker på alle kanter. Og nettopp det har de fått til, utsikten fra kafeen er storslått og vakker opp mot Reinheimen nasjonalpark.
Så det er bare å legge inn Avdemsbue inn på gps’n, Huldrevaffel og alt det andre venter!
MC-turer sesongen 2025 MC turtips. Adventure mc Norge Senior MC Norge avd Øst NAF MC Oslo Cats on Wheels Grustur i øst Gravel Boys Bergen, Norway. MOTORRAD- BIKER ON FACEBOOK