16/06/2026
"FANTASTISK!"
Et eldre par fra Nederland er på ferie i Norge. Kona kom først inn. Hun prøvde å snakke norsk, men vi endte opp å fortsette samtalen videre på nederlandsk. Det var hun i grunn glad for selvom det var beundringsverdig at hun i alle fall prøvde.
Om vi serverte mat. Det gjør vi, så hun hentet mannen sin, som satt og ventet i bilen. Mannen, med svær bard der tuppeenden krullet seg oppover, kjørte og han nevnte at det var slitsomt å kjøre i Norge, med alle disse krunglete veier. Og i tillegg en kone som ville stoppe og fotografere hver mektig foss hun så langs veien. Og det er det jo mange av :-) Men de elsker Norge og tok seg god tid med pauser til kaffe og mat. No ville de gjerne spise hos Stolt Mat.
De fikk menyen (på nederlandsk) og ble forklart at det også ble servert en dagens: en ertetete. Den består av ertepuré med estragon og smør, einerøkt fisk, stekte tomater, hjemmelaget focacciabrød, salat, ramsløkprodukter. Den har vi servert som dagens før og er svært godt likt av all slags kunder - selv de som vanligvis er mer glad i pizza, burger eller ball - men disse retter blir jo ikke servert hos oss. Paret ønsket seg dagens, selvom mannen så betenkt ut. Til og med barten så ut som å ha krullet seg nedover... Men de ville ha dagens og fikk servert den.
Etter de var ferdig kom først mannen ut av kaféen. Det var litt vanskelig å tyde hva han mente om maten. Heller ikke barten ga tegn til hva den mente, men det så ut at den hadde krullet seg litt oppatt igjen. Og det stemte, for så kom det: "FANTASTISK!", utbrøt mannen. "For en god mat vi fikk servert, gode smaker, alt passet utrolig godt sammen. Og det sier jeg som er utdannet kokk!"
Wow! Jenta på Stolt Mat, som ikke engang er utdannet kokk, fikk bakover sveis. Hun visste i grunn at de skulle like det - for det gjør jo faktisk alle! Men dette kom som et lite sjokk når en utdannet kokk gir denne tilbakemeldingen. Frysninger!
Vi pratet litt og så viste det seg at vi har fellesbekjente: Peter og Mieke Onis. Kona til mannen har hatt norskundervisning hos Mieke. Artig.
Slike møter setter seg på minnene. Takk for besøket og hjertelig velkommen tilbake! :-)
NB: Bildet er fra tidligere år, og Dagens blir no servert med andre tillegg.
HANEN
Peter Onis