16/07/2025
Noen ganger er teknologien det som redder liv. Den der varme dagen med med maaaange meldinger om dyr som beveger seg mindre enn normalt, så var det en som egentlig skilte seg litt ut, men ikke nok til at alarmen gikk. Alle de andre så man lå under skyggen av trærne, mens denne lille krigeren var roligere enn vanlig, i et litt fuktig område. Tenkte først at hun gikk der fordi det jo er kjøligere, men når de andre begynte å bevege seg mot kvelden, når temperaturen gikk fra grill til lettere opphetet, var denne fortsatt like rolig.
Og brått sluttet Klaven å sende posisjonen??? Alle alarmer gikk! Fikk en stakkars, passe overopphetet herre med førerkort til å kjøre ned å sjekke frøkna, og forklaringen på hvorfor Klaven sluttet å sende? Den sender visst ikke under vann… Frøkna hadde gått ut i et d**e, og jobbet seg jevnt og trutt dypere ned. Sjanseløs til å komme seg opp, var hun blitt alvorlig nedkjølt, og stod med 2 og 1/2 bein på evige beitemarker. Utsendte heldiggris fikk henne opp, men konkluderte kjapt gjennomtenkt at den frøkna måtte hjem og under varmelampe. Han raste hjem, fikk henta undertegnede, og ut på tur med ATV. Kom oss bort til frøkna, og fikk lempet henne opp bak på sekshjulingen, og tenke varme tanker på vei hjem. Fikk henne under varmelampe og med ullteppe over der. Dagen etter var hun fortsatt kald, men etter råd fra dyrlege og erfarne sauebønder om varm havresuppe og varmt vær kom hun litt i gang. Innen kvelden kom både spiste og drakk hun, men hun klarte ikke å reise seg og stå selv.
Så hele neste døgnet ble hun hjulpet og holdt på beina med jevna. Først når hun dagen etter det, klarte å stå oppreist sjøl kunne vi slippe håpet løs!
Dagen etter klarte hun til og med å stavre seg noen steg fram, men så mest ut som om hun hadde kost seg med med noe veldig godt fermetert frukt, og utover dagen ravet hun rundt som en russ 16.mai…
Sånn gikk enda en dag, der hun gikk stødigere og stødigere for hver gang vi hjalp henne opp. Og til slutt klarte hun å reise seg selv! Gjett om det ble hallelujastemning!👍🏻🥳
Og dagen etter løp hun rundt, og det ble konkludert med at hun kunne komme ut på beite til lammene sine igjen. 😊
Men hun ble sluppet med tørket klave, og området hun rotet seg ned i? Det er gjerdet ute, og ikke tilgjengelig for damene!
Og jeg er i grunn VELDIG imponert over at klaven overlevde et opphold under vann!
Hva klave er? Den delen av et virituelt gjerdet som sitter på sauen. Hva er virituelt gjerde? Det er GPS basert gjerde, hvor dyrene går med halsbånd med sendere, som gir dem advarsel på advarsel, før de får støt om de ignorerer advarsler om at de er på feil sted. Gjerdet blir tegnet på et kart på mobilen, litt teknologisk magi senere, så vet klaven hvor det er meningen den skal være. Og ja, man må lære dem sammenhengen mellom lyd og strøm bak godt, gammeldags håndfast gjerde. Disse damene er for øvrig på opplæring.
Vi bruker et system fra Monil, og kunne ikke vært mer fornøyd! Samtlige storfe går med klave, og ganske mange småfe. Lever i håpet om storgevinst i lotto eller noe, sånn at vi kunne hatt hele gjengen på nett.