Vatnebu Gård

Vatnebu Gård Kontaktinformasjon, kart og veibeskrivelse, kontaktskjema, åpningstider, tjenester, stjerner, bilder, videoer og kunngjøringer fra Vatnebu Gård, Gård, Vatnebuveien 71, Staubø.

Vel, enda et år er på hell… Et år med oppturer og nedturer. Et år som har brakt innsikt om at man pr def  egentlig er vo...
31/12/2025

Vel, enda et år er på hell…
Et år med oppturer og nedturer. Et år som har brakt innsikt om at man pr def egentlig er voksen, og halvgammel, når foreldrene får «aldersrelaterte plager» , og havner på sykehus.. (Voksen virker fryktelig kjedelig?!)
Og mange nye bekjentskaper, som f.eks Forløpig Jomfru Maria, født 25 desember. Et veldig trivelig bekjentskap faktisk.
Uansett, ønsket bare å ønske venner, bekjente og følgere her et godt nytt år!
Helst uten flere deprimerende åpenbaringer type du er egentlig voksen, det forventet at du oppfører deg som en 🤪

16/10/2025

Det viser seg at en eller annen på produksjonslinja til har hatt et par dårlige dager på jobb, og det gir interessante resultater på brukersiden. Som f.eks. klaver som ikke lot seg flytte sammen med de andre,og på de rette dyra, så betyr det at de følger de andre uavhengig bip,blink og støt. Og når det er de virkelig rette dyra, så finner de fort ut at de da er ganske så frie. Når det ene rette dyret i tillegg er lederku, så har man hele flokken på tur.
Jævlig kjipt, men hadde noen fysiske gjerder tilgjengelig, så da er det bare litt krise.
Og må si imponerer med kundeservice. For det første innrømmer de feil, de finner de årsaken, og videre får man ny klave i posten, så fort posten kan få beveget en pakke.
Konkluderte med at alle kan gjøre feil, og tross for at når damene med horn er på avveie, gjør telefonen rødglødende over de løse oksene, så er kundeservicen hos Monil så innmari bra, at man egentlig bare sitter igjen med positive tanker om produktet. 😊

For øvrig er damene mine ganske så trivelige, så de er lette å flytte med seg i sånne situasjoner. Mittens og Svarta ser skumle ut, men skader bare ufrivillig.. Når man står og koser, og de skal vifte vekk en flue, så husker de ikke alltid hornene, og man kan få noen solide blåmerker 🤪

Ren Hereford fra Vatnebu Gård 🐄🌿På Vatnebu Gård skjer det alltid noe. Dette kjøttet er ren Hereford, kjent for mørt og s...
07/10/2025

Ren Hereford fra Vatnebu Gård 🐄🌿

På Vatnebu Gård skjer det alltid noe. Dette kjøttet er ren Hereford, kjent for mørt og smakfullt kjøtt. De går fritt på beite gjennom sesongen, på usprøytede enger, og vi lar tiden og naturen gjøre jobben – det merkes på smaken.

Slakt og foredling skjer hos Jens Eide, og alt kjøtt leveres vakuumpakket og fryst for å bevare kvaliteten helt frem til middagstallerkenen din.

Hva kan du bestille nå?

Storfe – stykningsdeler (Hereford):
• Indrefilet
• Ytrefilet
• Entrecôte
• Culotte
• Cuvette
• Lårtunge
• Flatbiff
• Rundbiff
• Kraftbein / suppekjøtt

Burgere (100 % Hereford):
• 1 pk – 5×180 g
• Familiepakke – 3 pakker (3×5×180 g)

Send melding eller ring på 950 95 095

Du veit det har regna mye, når en båt fra Norsk Folkehjelp redder geitene fra svømmekurs i Nidelva.🤪 Damene gikk på en ø...
15/09/2025

Du veit det har regna mye, når en båt fra Norsk Folkehjelp redder geitene fra svømmekurs i Nidelva.🤪 Damene gikk på en øy, som nå plutselig var mer en silhuett i vannflaten. Med stigende vannstand var det greit å få damene på fastland, fortrinnsvis fort🤪

Og nå er sesongen for dette he***te igjen. Min aller beste «venn»,landøyda!  Hver eneste tur røskes det noen opp.  Hvorf...
13/08/2025

Og nå er sesongen for dette he***te igjen. Min aller beste «venn»,landøyda! Hver eneste tur røskes det noen opp.
Hvorfor? Fordi de tar livet av dyra mine, og sprer seg lettere enn hvilke som helst virus! Den er like vanskelig å bli kvitt også! Må fysisk røske opp planten,og kaste gifta i restavfallet.
Så om noen føler seg kallet, til å gjøre husdyrbønder litt mindre stressa, så må de gjerne nappe med seg landøyda, og kaste svineriet i restavfallet. Helst før de sprer seg🤯
Og sånn for opplysningens skyld, den er faktisk ikke bare farlig for de standard husdyrene. Den ødelegger for birøkterne også. Når biene har hentet nektar fra landøyde, blir honningen giftig. Som i giftig for oss. Melk fra dyr som har fått i seg landøyde, og overlevd pga liten dose, er kreftfremkallende. Og ja, den bør håndteres med hansker.
Og nei, argumentet om karminspinneren trenger den er en sannhet med modifikasjoner. Den klarer seg fint med de mindre farlige slektningene til landøyda, i svineblomfamilie . 🤪

Denne karen var navnløs en stund, men NÅ har han fått navn! Dum Dummere Kjell, til daglig Påsan. At han har blitt så gam...
09/08/2025

Denne karen var navnløs en stund, men NÅ har han fått navn! Dum Dummere Kjell, til daglig Påsan. At han har blitt så gammel som han er blitt, skyldes definitivt ikke finpussede instinkter og kløkt! Det er kun flaks. (Hadde den flaksen vært smittsom, ville man vunnet topp-premien i lotto-flaks!) Han fatter bare ikke når det er lurt å stoppe..
Tråkke oppi matskåla til Balder, mens Balder høylydt forklarer at dette er ikke greit? Meg ikke forstå! Om Balder tyr til fysisk vold? Nah, ringer ingen bjeller.. Om Dum Dummere Kjell står i en skråning, så er det gambling om han forstår hvordan konseptet nedover funker.
At brennesle brenner og ikke bør stå over saftig gress på menyen? Tja, det er noen brennesler siden han burde oppdaget det… Han fremstår bare som så enkel mellom øra, at man trolig burde være misunnelig på hans bomullsverden der ingenting er skummelt og framtid ikke er en aktuell problemstilling. 🤪😂

Som bondeknøler er det en selvfølge å kjøre innom Morsø Traktormuseum på vei ned til Drengen fra den store sandbanken. O...
25/07/2025

Som bondeknøler er det en selvfølge å kjøre innom Morsø Traktormuseum på vei ned til Drengen fra den store sandbanken. Og maken til imponerende samling, og for en kunnskap far og sønn som driver stedet har! Kunnskap som ble formidlet med såpass entusiasme at det smittet over på sånne som ble med mer av plikt enn lyst.🤪 At avleggeren også knyttet kontakter, var bare en bonus
Anbefales absolutt alle med et snev av interesse for maskiner(evt de som bare henger med for husfredens skyld) En liten svipptur innom idylliske Nykøbing Mors kan de fleste leve med🤪

Noen ganger er teknologien det som redder liv. Den der varme dagen med med maaaange meldinger om dyr som beveger seg min...
16/07/2025

Noen ganger er teknologien det som redder liv. Den der varme dagen med med maaaange meldinger om dyr som beveger seg mindre enn normalt, så var det en som egentlig skilte seg litt ut, men ikke nok til at alarmen gikk. Alle de andre så man lå under skyggen av trærne, mens denne lille krigeren var roligere enn vanlig, i et litt fuktig område. Tenkte først at hun gikk der fordi det jo er kjøligere, men når de andre begynte å bevege seg mot kvelden, når temperaturen gikk fra grill til lettere opphetet, var denne fortsatt like rolig.
Og brått sluttet Klaven å sende posisjonen??? Alle alarmer gikk! Fikk en stakkars, passe overopphetet herre med førerkort til å kjøre ned å sjekke frøkna, og forklaringen på hvorfor Klaven sluttet å sende? Den sender visst ikke under vann… Frøkna hadde gått ut i et d**e, og jobbet seg jevnt og trutt dypere ned. Sjanseløs til å komme seg opp, var hun blitt alvorlig nedkjølt, og stod med 2 og 1/2 bein på evige beitemarker. Utsendte heldiggris fikk henne opp, men konkluderte kjapt gjennomtenkt at den frøkna måtte hjem og under varmelampe. Han raste hjem, fikk henta undertegnede, og ut på tur med ATV. Kom oss bort til frøkna, og fikk lempet henne opp bak på sekshjulingen, og tenke varme tanker på vei hjem. Fikk henne under varmelampe og med ullteppe over der. Dagen etter var hun fortsatt kald, men etter råd fra dyrlege og erfarne sauebønder om varm havresuppe og varmt vær kom hun litt i gang. Innen kvelden kom både spiste og drakk hun, men hun klarte ikke å reise seg og stå selv.
Så hele neste døgnet ble hun hjulpet og holdt på beina med jevna. Først når hun dagen etter det, klarte å stå oppreist sjøl kunne vi slippe håpet løs!
Dagen etter klarte hun til og med å stavre seg noen steg fram, men så mest ut som om hun hadde kost seg med med noe veldig godt fermetert frukt, og utover dagen ravet hun rundt som en russ 16.mai…
Sånn gikk enda en dag, der hun gikk stødigere og stødigere for hver gang vi hjalp henne opp. Og til slutt klarte hun å reise seg selv! Gjett om det ble hallelujastemning!👍🏻🥳
Og dagen etter løp hun rundt, og det ble konkludert med at hun kunne komme ut på beite til lammene sine igjen. 😊
Men hun ble sluppet med tørket klave, og området hun rotet seg ned i? Det er gjerdet ute, og ikke tilgjengelig for damene!
Og jeg er i grunn VELDIG imponert over at klaven overlevde et opphold under vann!

Hva klave er? Den delen av et virituelt gjerdet som sitter på sauen. Hva er virituelt gjerde? Det er GPS basert gjerde, hvor dyrene går med halsbånd med sendere, som gir dem advarsel på advarsel, før de får støt om de ignorerer advarsler om at de er på feil sted. Gjerdet blir tegnet på et kart på mobilen, litt teknologisk magi senere, så vet klaven hvor det er meningen den skal være. Og ja, man må lære dem sammenhengen mellom lyd og strøm bak godt, gammeldags håndfast gjerde. Disse damene er for øvrig på opplæring.
Vi bruker et system fra Monil, og kunne ikke vært mer fornøyd! Samtlige storfe går med klave, og ganske mange småfe. Lever i håpet om storgevinst i lotto eller noe, sånn at vi kunne hatt hele gjengen på nett.

Nå har vi flyttet Surprise, Svarta og resten av gjengen på 99,9% trådløst gjerde. For de lokalkjente, så er de bare flyt...
18/06/2025

Nå har vi flyttet Surprise, Svarta og resten av gjengen på 99,9% trådløst gjerde. For de lokalkjente, så er de bare flyttet litt innover gata. Fra å rydde i krysset inn til Kalvesund, har de flyttet nærmere festningen. Der skal de rydde en gammel gulrotåker, og mange gjengrodde hogstflater og åkerlapper. Monil-klavene gjør at kuene er inngjerdet, uten at vi stenger stier med grinder. Noe som er vinn-vinn for alle andre enn potensielle lausbikkjer, som prøver å flytte på damene.
De bikkjene kan jeg ikke garantere at kommer tilbake i nøyaktig samme stand som de ble sluppet. 🤕
Jeg råder derfor turgåere med bikkjer om å overholde båndtvangen der damene går. Damene bryr seg i utgangspunktet ikke om folk eller fe, med mindre folk eller fe jager dem. Jager ikke du eller bikkja på dem, så vil de helst ikke bruke for mange kalorier på ditt nærvær.

Om du møter 2 geiter i veien på Vatnebu, har de bare sommerjobb som fartsdempere.                                  Og de...
14/06/2025

Om du møter 2 geiter i veien på Vatnebu, har de bare sommerjobb som fartsdempere. Og de er ikke på rømmen. De følger bare utviklingen, der alt er trådløst.. Inkl gjerder! De er til og med så moderne at de har solcelledrevet virituelt gjerde! Det neste er at de blir så moderne at de promper regnbuer i stedet metan🤪

Adresse

Vatnebuveien 71
Staubø
4920

Telefon

95095095

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Vatnebu Gård legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Vatnebu Gård:

Del

Type