14/01/2024
!!!
Lever du lykkelig i en oppfatning om at det ikke er så nøye hva du spiser? At all mat som selges i butikkene er bra nok, og at det nok hadde vært forbudt å selge den om den kunne skade deg? At begrepet «ultraprosessert» er en «hype», og at motsatsen – et råvarebasert kosthold – er en ny trenddiett de som hopper på, kommer til å hoppe av igjen om kort tid?
Da burde du ikke lese «Ultraprosessert». For når du først har lest hva Chris Van Tulleken skriver, kan det ikke avlæres.
Så jeg antar at hvis du vil lese den, er det fordi du har en gryende mistanke om at ikke alt er så såre vel i det systemet som skaffer oss mat. At når matindustrien som lager ultraprosesserte produkter rapporterer kvartalsresultater til sine aksjonærer, har det skjedd på bekostning av noens ve og vel. Og at de ikke skyr noen midler i kampen om pengene dine.
Her er vi ved selve essensen. Røpealarm:
Industrien som danner grunnlaget for at våre kosthold blir ultraprosessert, baserer sin forretningsmodell på å øke profitt for enhver pris. Den er grunnleggende hensynsløs og blottet for verdier, og den fører med seg uhelse og miljøødeleggelser. Det er krevende å lese.
Du burde heller ikke lese boken om du hisser deg opp over sosial urettferdighet. Over hvordan selskaper utnytter de som er mindre heldig stilt for å tjene enda mye mer penger. Det er krevende å vite.
Chris Van Tulleken er ikke bare smart, han er klok. Han er en ekte forsker - ikke bare i tittel og virke - men i natur. Han graver til han finner et svar. Og han formidler slik at du blir klokere, og det på en veldig underholdende måte. Det er en kunst ikke mange forskere behersker.
Jeg har lest boka to ganger, både på engelsk og norsk. Begge gangene har vært en slags emosjonell berg- og dalbane. Jeg trodde jeg kunne mye om denne industrien, men har fått meg noen overraskelser. Jeg er fascinert av alt jeg lærer. Men jeg har også mistet nattesøvn. Det hadde definitivt vært enklere å ikke vite.
Det du ikke vet, har du ikke vondt av, heter det. Men det stemmer ikke. Det er faktisk helt motsatt. Bokas bakside bærer et sitat fra meg: «Etter denne boken blir maten aldri den samme. På en måte som er bra for deg».