HagaHemman

HagaHemman Lantdjur på hobbynivå, odling lika så :)
Viljan på det sistnämnda större än visheten, skam den som ger sig! Välkommen att hänga med på ett hörn!

Städat lagården och möblerat om lite grupperFrån och med idag går följande rasrent:🧡Bielefelder 🤎Maran💚Silverudds BlåKan...
10/05/2026

Städat lagården och möblerat om lite grupper
Från och med idag går följande rasrent:
🧡Bielefelder
🤎Maran
💚Silverudds Blå
Kan med andra ord börja samla ägg om fyra veckor.
Och som vanligt: Snuskigt billiga ägg för den som vill provkläcka innan jag själv gjort det 😁
Om allt går vägen kommer det även finnas Creme Legbar framöver, men de kläcktes nu i veckan, så där tar det betydligt längre tid än fyra veckor innan jag kan börja samla 🙃

Fantastiskt bra bilder blev det 🤣 Borde tagits utomhus 🌲🌴
Tur att iallafall tupparna kunde tänka sig att vara med på bild.

Inga HagaHemmans Himpavimpa planerade. Ni vet, ska inte kläcka blandraser 😉😆

Nya utmaningar på jobb-jobbet betyder utökat ordförråd.  😵‍💫🤣(Nåja, långt ifrån alla nya, men ändå 😆)
07/05/2026

Nya utmaningar på jobb-jobbet betyder utökat ordförråd. 😵‍💫🤣
(Nåja, långt ifrån alla nya, men ändå 😆)

Dahlias By Linn, en butik helt i min smak när det gäller öppettider. Öppnar kl 5 på morgonen 😍😍(Hade gärna min lokala IC...
26/04/2026

Dahlias By Linn, en butik helt i min smak när det gäller öppettider. Öppnar kl 5 på morgonen 😍😍
(Hade gärna min lokala ICA-butik också fått göra, ping 😉😁)
Tack för fantastiskt utbud! 🌸🌺🌼


Då jag inte sätter herrejösses-massa Potäter tänkte jag odla som jag gjort de senaste åren: No Dig och täckodla. Enkelt ...
19/04/2026

Då jag inte sätter herrejösses-massa Potäter tänkte jag odla som jag gjort de senaste åren:
No Dig och täckodla. Enkelt ner, enkelt täcka och enkelt upp.

Men mina få stackars sättepotäter blev ett herrejösses-projekt då gubbarna fick för sig att fräsa, harva och köra med potätekupan…

Så helt plötsligt blev det ett potäte-land modell större än tänkt, med fåror även till löken.

Men lite plats längst ner finns, så där hamnar nog majs och solrosor. Eller kanske något annat jag kommer på 😁

Nåväl, hela hemmaboende familjen delaktig. Gubben min och far/morfar fick lösa maskinbiten. Jag, pojkarna (notera cykelhjälmen för säkerhets skull 😁) och far satte och Gubben min gick med hacka lite efter och täckte här och var. (För stor traktor för jobbet så lite manskraft krävdes ändå.)
Och mor min/mormor fixade våfflor att inmundiga efter sättningen. 🧇😋

Löken då? Den kom ner efter våfflorna. Lökjärn på loppis-listan 😁

På en oplanerad tur på jobb-jobbet i förra veckan slog det mig att jag ju passerar  på vägen tillbaka. Polarn hade bestä...
14/04/2026

På en oplanerad tur på jobb-jobbet i förra veckan slog det mig att jag ju passerar på vägen tillbaka.
Polarn hade beställda ägg att hämta till oss båda, så gjorde mig ärende och svängde därom.
Nu håller vi tummarna för lite Creme Legbar och några maraner vart det lider. 😍

Påskaftons afton tillbringas med nål och tråd. Skulle lägga undran vinteroverallerna och precis när jag skulle stoppa in...
04/04/2026

Påskaftons afton tillbringas med nål och tråd.

Skulle lägga undran vinteroverallerna och precis när jag skulle stoppa in dom på förvaring såg jag det. Hålet. Med stort H.
Lika så bra att ta itu med det, blir ju inte roligare när den ska fram om några månader igen… ☃️🥶

Glad påsk! 🐣 Med några medhjälpare från sista kläcket, önskar vi alla följare, nära och kära och annat löst fôlk en rikt...
02/04/2026

Glad påsk! 🐣

Med några medhjälpare från sista kläcket, önskar vi alla följare, nära och kära och annat löst fôlk en riktigt god helg!

Här på Haga har jag en lång lista jag bör beta av under lediga jobb-jobbdagar.
Borde bli full fart både tidigt morgon och sen kväll om jag ska sno ihop allt. (Och som ni vet är det sistnämnda inte min grej 😉)
Så lär väl bli en del kvar på listan ändå.

Nåväl

Glad Påsk på er! ❤️

Igår kväll gjorde jag sådan där icke-favoritsysselsättning  igen.Vackert blev det inte, men ser någorlunda ut. Det rolig...
28/01/2026

Igår kväll gjorde jag sådan där icke-favoritsysselsättning igen.
Vackert blev det inte, men ser någorlunda ut.

Det roligaste är ändå att när pojken kom hem med sin trasiga jacka, så han inte ”mamma, jag måste ha en ny jacka”. Utan ”mamma, kan du laga min jacka?” ❤️
Klok gosse med sunda tankar. (Men ny jacka blir det nog ändå till nästa vinter.)

Gossen har syslöjd idag. Så att han INTE får visa det för läraren…. Skulle jag nog inte sagt 😆

En era är förbi. Tack  för dessa år. ❤️ Nu hoppas vi att  kan bära fanan högt som kökssällskap framöver ❤️
12/01/2026

En era är förbi. Tack för dessa år. ❤️
Nu hoppas vi att kan bära fanan högt som kökssällskap framöver ❤️

Favorit-sysselsättning NOT (❗️) i antågande. Men men 🪡Lill-killen, som ärver, borde ha mängder av byxor, men det är den ...
04/01/2026

Favorit-sysselsättning NOT (❗️) i antågande. Men men 🪡

Lill-killen, som ärver, borde ha mängder av byxor, men det är den stackaren som riskerar att behöva gå med rumpan bar 😅

(Nej då, så illa är det inte!)

Men en del byxor är i skick att de lappas inte, de kapas till shorts istället!

Adress

Fristad
Borås

Telefon

0700000000

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när HagaHemman postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela

Typ