Sjögårdens Lamm

Sjögårdens Lamm Sjögården är belägen i Sörby en bit utanför Falköping i Västergötland. Här föder vi upp lamm av rasen gotlandsfår, kända för sina fina skinn.

Vi föder upp lamm av rasen Gotlandsfår. Rasen är känd för sina fantastiska grålockiga skinn som vi har till försäljning i egen butik året runt. På hösten säljer vi köttlådor med helt eller halvt lamm. I butiken finns förutom skinn även detaljer av lamm, lammkorv och garn. Besökare är efter överenskommelse alltid välkomna att hälsa på hos våra djur!

Den som tror att "heta arbeten" har med svetsning och liknande att göra har inte vägt och skilt lamm en solig dag 🥵 Men ...
24/06/2026

Den som tror att "heta arbeten" har med svetsning och liknande att göra har inte vägt och skilt lamm en solig dag 🥵 Men nu är det gjort och vi gläds åt bra tillväxt på nästan alla vårfödda lamm!

En annan sak att glädjas åt är en svårfångad tacka. Är det inte skitstörigt att den är svårfångad? Jo, på sätt och vis - men i söndags reste hon sig inte ens när hon tvångsmatades med havregrynsgröt och vatten efter att ha hittats jättedålig med mastit 😢 Kissade nästan brunt så uttorkad hon var, men nu gör hon vad hon kan för att undvika den där nålen i halsen 🏃‍➡️🏃‍➡️🏃‍➡️

Fjorton missnöjda tackor bor nu inne för halmdiet några dagar. Det kanske blir till att sova med öronproppar i natt 🙉 Lammen är också missnöjda ett par dagar men de är sannerligen stora nog att klara sig på egen klöv, flera vägde en bit över 30 kg 💪

Attans vad gräset växer! Det är ju bra såklart, men lite synd när det inte går att ta tillvara. Igår fick Supermammorna ...
13/06/2026

Attans vad gräset växer! Det är ju bra såklart, men lite synd när det inte går att ta tillvara. Igår fick Supermammorna ny fålla. Just detta bete lånar vi av våra grannar eftersom det inte går att odla spannmål där pga älgar och vildsvin. Det är ganska rakt och fint så det vore tacksamt att ta ensilage nu när det vuxit iväg - men tyvärr är vägen dit för smal för att maskinstationen som brukar hjälpa oss ska kunna ta sig dit med sina tuffa maskiner 🚜

Idag fick de sista flasklammen och de båda tacklammen som ska gå till slakt komma ut. Mer läskigt än roligt tyckte de och höll sig länge tätt tätt intill husveterinärens ben. Även här är betet i stora delar för långt men de får äta det de vill ha, sen blir det putsat. Mycket att lära för oss denna första säsong 🌱🌿☘️

11/06/2026

Det finns många kriterier för att lyckas med lamm på bete. De ska komma dit i rätt tid, så det finns ordentligt, men inte för mycket, med bete. Det är viktigt att hålla koll på parasiter förstås. De behöver mineraler och salt, kanske även kraftfoder. Vädret gör att planeringen ofta får göras om. Täta vägningar underlättar för att hålla koll. Och så vidare, listan kan göras lång! Och, för t***n, glöm inte att det behövs en bra klättersten!! 🐑🏃‍➡️🐑 🏃🐑 🤸

Oj, här var det dåligt med uppdateringar 🫣Vi har✅ gett alla beteslamm varsin bolus - vid sidan av fri tillgång till lösa...
07/06/2026

Oj, här var det dåligt med uppdateringar 🫣

Vi har
✅ gett alla beteslamm varsin bolus - vid sidan av fri tillgång till lösa mineraler hoppas vi slippa repris på förra årets diarrékaos
✅ kört hem balar från förstaskörd som vi hoppas ska vara av superkvalitet 🌱☘️💥 Taget 29 maj och sen har det dessutom regnat en hel del 👍
✅ inlett putsningsäsongen 🚜 Det här är ju vår första säsong med den produktion vi har planerat för och mycket att lära. Bland annat att veta hur mycket djuren hinner äta och hur mycket vi istället borde reservera för skörd.

"Vi vet vart vi ska" sa de erfarna tackorna och tog täten med snabba fötter! "Nä, det vet ni inte, och måtte ni begripa ...
29/05/2026

"Vi vet vart vi ska" sa de erfarna tackorna och tog täten med snabba fötter! "Nä, det vet ni inte, och måtte ni begripa den nya vägen" tänkte husveterinären, för kvällen lämnad med endast de juniora assistenterna att för första gången den här säsongen flytta tackor med lamm en något längre sträcka.

Några av tackorna har gått samma väg innan. Det finns delvis staket på båda sidorna och där det saknades sattes smart fence för att ingen skulle ta några egna initiativ. När de mer världsvana trodde att de skulle gå in på nytt bete var det ju inte öppet och det blev lite oordning. Som väl var höll de ändå sina mycket små huvuden kalla och fortsatte i lagom tempo vägen fram. Ett nytt grindhål (med lite grus på marken, obs, kan vara farligt för får att passera sa ryktet) uppenbarade sig och efter kort överläggning vågade sig några in i det nästan för långa gräset. Strax följde de andra med. Det är som en äggvita, när flocken väl börjar "rinna förbi" någonstans är det omöjligt att stoppa.

⭐⭐⭐⭐⭐ till ulltussarna i slutbetyg. Den estetiska nivån på avspärrning av vägen får rimligen lite lägre betyg, men praktiskt att kunna använda bil som både visuell barriär och grindstolpe 👌

Det här är ett nära nog idealiskt bete som ägs av våra grannar. Det är ganska rakt och fint så det går att även skörda det hyfsat enkelt och trots att det är ett åkerbete (som dock behöver läggas om för länge sedan) finns det också en liten skogskant med stenar att hoppa på, stubbar att klia sig på samt skugga. Lätt med tillsyn också när det ligger längs med vägen!

Igår var ju lantisarna i stan och serverade mat. Vi brukar aldrig nämna på menyn när det är fårkött, för då tvekar många...
24/05/2026

Igår var ju lantisarna i stan och serverade mat. Vi brukar aldrig nämna på menyn när det är fårkött, för då tvekar många tyvärr. De som äter klagar dock aldrig, inte heller igår. Det är verkligen tråkigt detta fantastiska kött har så dåligt rykte! Dels för att det ju är så gott, men också för att det är respektlöst mot strävsamma tackor att behandla dem som något som bara duger till chark. Mer fårkött åt folket!!

(Länk i kommentar till ett avsnitt av Meny i P1 på detta tema, in och lyssna 🎧)

https://www.facebook.com/share/1Eek6QNQgq/

Obetalt samarbete med Bryggeri Nya Victoria 🍻Även i år är det pop up-restaurang mittemot Optimera (på Mossvägen, åk in v...
22/05/2026

Obetalt samarbete med Bryggeri Nya Victoria 🍻

Även i år är det pop up-restaurang mittemot Optimera (på Mossvägen, åk in vid Z-reklam) och imorgon lördag kommer maten från Sjögårdens Lamm 🤗

Vi serverar en mixtallrik och den sedan tidigare kända Pulled Bä-burgaren. Det finns 30 olika öl på flaska och fyra på fat samt vin och drinkar på läsk eller tonic från bryggeriet. Öppet klockan 16-23. För mer information kika in på bryggeriets egna sidor - välkomna!

Sköna maj välkommen 🎶🎶 Nja, det har varit lite ruggigt men ser bättre ut framöver med mer värme - och gräs 🌱🌱🌱 Nu är vi ...
18/05/2026

Sköna maj välkommen 🎶🎶 Nja, det har varit lite ruggigt men ser bättre ut framöver med mer värme - och gräs 🌱🌱🌱 Nu är vi inne i "värre innan det blir bättre" - fasen 🫨 Nästan alla vårfödda bäbisar har fått komma ut och alla sommarjobbarna har påbörjat sin tjänstgöring. I år har vi ulltussar utackorderade på tre olika ställen.

S*x bagglamm är sålda till liv och vi har några fler på annons. Vi hade aldrig kunnat ana vilket sug det skulle vara efter renrasiga finullslamm!

Får får får? Nä, får får mönstras, nya grupper, nya bilder, läggas ut i annonser, pratas/skrivas om i kontakt med livdju...
13/05/2026

Får får får? Nä, får får mönstras, nya grupper, nya bilder, läggas ut i annonser, pratas/skrivas om i kontakt med livdjursspekulanter....

Bråda dagar nu! Tack vare en hjälteinsats av Jesper Eggertsen är vartenda finullslamm mönstrat. Efterfrågan på renrasiga tacklamm var mångfalt större än vi kunnat ana. Roligt både för oss som får sälja och för att det tyder på att det finns framtidstro i branschen 🐑🐑🐑

Silverpilarna är alltjämt inne men nu verkar det snart vara slt med iskalla nätter så då kan bäbisarna få komma ut. De växer på, särskilt de komönstrade 🐄 Ca 12 kg kraftfoder går det per dag till dessa ca 70 lamm. I samband med betessläpp kommer vi att kolla över dem och se hur många som är till salu längre fram i sommar.

Adress

Sörby Sjögården 1
Floby
52156

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Sjögårdens Lamm postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Sjögårdens Lamm:

Dela

Typ