17/06/2026
Scrollade förbi dessa bilderna jag tog på Nougat för ett litet tag sedan. Det slog mig att uttrycket hos en del kaniner verkligen är fångande. Jag tror kanske också det är det som gör att man fastnar vid en speciel färg eller en speciell individ. En del kaniner "fyller rummet". 🥰🙌🏼
Nu i kaninköpartider så är jag, precis som andra uppfödare, lite förbryllad över att köpare alltid vill ha två honor... 🤷🏼♀️ Självklart något var och en får bestämma själv och jag förstår varför det verkar så smidigt med två honor. Jag sitter alltid med för många hanar - just för att de är så underbara! Såklart att individens personlighet spelar roll men ofta så utvecklas den med sin omgivning och hantering.
Igår och iförrgår när jag klippte klorna på alla kaninerna i kaningården så skötte sig alla hanar exemplariskt, det är Ben (som många känner) som har svårt att sitta still 😅 men sen fick jag kämpa med ett par av honorna som ofta är av väldigt bestämda åsikter. En rev sönder min väst... 🤦🏼♀️ Jag gillar honornas attityd och styrka. De skall ju faktiskt skydda sina ungar. När jag höll på med kaninhoppning då gillade jag honor med lite eld. 😄 Sen får det ju inte vara elaka utan de skall vara trevliga och vänligt inställda. Honor brukar ha mer integritet. 🤗
Måste också förtydliga att alla kaniner är individer. Honor kan också vara mysproppar precis som hanar och hanar kan också ha attityd. 😎
Nu blev det ett lite längre inlägg än jag hade tänkt. 🙈 Dela gärna era tankar kring personligheten hos hane/hona. 😃
•
På bilden: Sämjestas Noel "Nougat". Hane Tan Svart. Pappa till fem ungar iår och vi väntar en kull till. 🤞🏼
•