01/07/2022
220701 #186 Hopfenweizen till vänster. Är den lik tysk Hefeweizen eller belgisk Wit? Njaoo.. jästen är tysk veteöljäst, men saknar banantonerna. Mer belgiska peppriga toner, blandat med moderna humlesorter av amerikansk stil. Fast inte så barrigt som de kan vara. Mera fräscht och nedtonat. Kul att man kan göra så spännande öl med bara tysk jäst, humle och malt. Ok, engelsk havremalt. Jag tror inte tyskarna mältar havre.
Malt: 50% vete, 30% korn, 20% havre
Humle: Hallertau Blanc, Hüll Melon
Jäst: Lallemand Munich Classic
Vatten: Gävle med 180 mg/l karbonater, justerat till 55:91 mg/l sulfat:klorid och mjölksyra för pH 5,4
Hoppas frugan blir nöjd. Det här är specialbeställning till hennes verandafest om knappt en vecka. Hon gillar wit och session neipa.
Prrroust!