SÄLLSKAPET MALMÖ AKVAVIT
BAKGRUND
I augusti 2004 träffades ett trettiotal personer inom kultur, politik, gastronomi, näringsliv och turism i Malmö. Man ville helt enkelt med god smak och vänskap som medel dra en lans för malmöregionen.
Tillsammans med lokal mat provade man då olika kryddningar för akvavit. Frankrike har sin eau de vie, Skottland och Irland sin whisky och vi i Norden vår akvavit. Och namnen på dessa drycker betyder samma sak - livets vatten.
Snart nog var enigheten stor om att det behövdes en dryck som förstärker malmöregionens profil och naturligtvis skulle det vara en akvavit. Sagt och gjort - Sällskapet Malmö Akvavit bildades.
KRYDDNING
När medlemmarna i Sällskapet Malmö Akvavit skulle bestämma kryddningen på sin egen akvavit gavs uppdraget till Sveriges mest prisbelönta kryddmästare och blender, Thomas Kuuttanen på Symposion i Malmö.
För att komma fram till den rätta kombinationen provade man provade man inte bara flera varianter utan också de olika blandningarna i olika temperaturer. Kylda, rumstempererade och rumstempererade upphällda i frusna glas.
Slutligen fastnade man för en botten av kummin med en aning av citrus på toppen. På så sätt fick man fram en traditionsrik akvavit som också matchar den nya tidens matlagning och levnadsvanor. Alltså både till sillar, kräftor och sushi.
ETIKETT
Alla födda måste ju ha ett ansikte. Så även Malmö Akvavit. Alltså ett varumärke och logotyp. Kort sagt en etikett.
Vi utgick från de klassiskt malmöitiska färgerna rött och vitt (som förvisso även används av våra danska vänner, men som funnits i Malmös vapen sedan 1300-talet och Erik av Pommern). Dessutom ville vi ha en enkel och tydlig design samt en brygga mellan dåtid och våra egna dagar.
Rena röda och vita fält kombinerades med svart text och en svagt gråblå malmögrip i det vita fältet. Vi ville bara ge Malmö Stad möjlighet att säga sitt om stadens nya stolta produkt. Nu var det nära lansering på Systembolaget.
Bara några dagar före premiären ville inte stadens styrande se gripen på etiketten. Nu var goda råd dyra. Kvickt tryckte vi upp röd/vita etiketter där det vita fältet var helt tomt och blankt. Där signerade och numrerade vår ordförande Annika Bahrtine den första sändningen om 1.000 flaskor. Denna snabbinsats gjorde att premiären inte behövde skjutas upp.
Långt senare förstod vi att de numrerade flaskorna blev samlarobjekt.
För att lösa etikettsfrågan anordnade Kvällsposten en etikettstävling som Emelie Franzén från Alvesta vann. Hennes minimalistiskt eleganta komposition av Turning Torso och Öresundsbron finns numera på alla etiketter.