13/12/2025
Var ute på julmåltid med jobbet i år där vi hoppade över det klassiska julbordet och i stället fick välja mellan tre menyer, alla med en förrätt och en varmrätt.
Besöket var på restaurangen på Mora Hotell, i Mora kommun.
Jag valde följande:
Förrätt:
Kräftskagen på toast med citron och picklad rödlök
Varmrätt:
Ankbröst med morotspuré smaksatt med chili och ingefära, blandade betor, rödvinssås och citronaioli
------------------------------------------------------------------------------------
Förrätten hade en riktigt fin smak och var generöst fylld med kräftstjärtar i skagenröran. Brödet var bra rostat, men det var lite för lite bröd i förhållande till mängden röra. Den picklade rödlöken var nästan obefintlig – en liten bit, inte större än toppen på en tumme. Jag misstänker även att det fanns någon form av ärtsås på tallriken som inte stod med i menyn.
Trots bristen på tillbehör var förrätten i det stora hela riktigt bra.
Betyg: 3,7 av 5
Varmrätten var tyvärr en stor besvikelse. Köttet var torrt och saknade både salt och kryddning, och smakade ärligt talat som en dåligt tillagad fläskfilé. Morotspurén var blaskig och smaklös. Citronaiolin passade enligt mig inte ihop med något på tallriken, och rödvinssåsen bestod av ungefär en tesked sky som inte ens smakade rödvinssås.
Betyg: 1,4 av 5
Själva matsalen är däremot väldigt fin, rymlig och med en trevlig bar direkt innanför entrén.
Betyg: 4 av 5
Bemötandet var okej men inget utöver det vanliga. Ingen frågade heller om maten smakade bra eller om allt var till belåtenhet.
Betyg: 3 av 5