Vallens Lantbruk

Vallens Lantbruk MN Skogstjänst * Vallens Lantbruk
Ett litet företag i harmoni med naturen.
*Skogstjänster*Köttlådor

Han vet inte om det än. Just nu ligger han och mår i solgasset, på obehörigt avstånd.Till sommarn lär det dock uppdagas,...
09/04/2026

Han vet inte om det än.

Just nu ligger han och mår i solgasset, på obehörigt avstånd.
Till sommarn lär det dock uppdagas, att det var rätt många som hann simma fram i tid.
Det tar vi då, nu njuter vi av våren ett tag. 🌞

08/04/2026

Hade bara lust att dela en härlig stund 🥰

10 % mer gräsbete i köttet.Det säger våra beräkningar att det kommer att vara i höstens kött.(Om jag säljer fyra brödkak...
23/05/2025

10 % mer gräsbete i köttet.

Det säger våra beräkningar att det kommer att vara i höstens kött.

(Om jag säljer fyra brödkakor i en förpackning idag.
Imorgon säljer jag fem i samma förpackning, då är det ju 25 % mer bröd.
Men i övermorgon, hur mycket är det då i procent om det fortfarande är fem brödkakor i förpackningen? )

Den beräkningsmodellen har vi i alla fall använt.
Och eftersom det fortfarande inte är juni än och vi har använt skylten två gånger redan och vi, eller korna, är i tredje beteshagen, redan!

Då bör det bli någonstans kring 10%.
Men något mer kött än vanligt kommer vi inte ha.

Odramatiskt betessläpp på Vallens Lantbruk igår.Vintern uteblev och våren kom tidigt i år.Så igår fick en grupp kor med ...
07/05/2025

Odramatiskt betessläpp på Vallens Lantbruk igår.

Vintern uteblev och våren kom tidigt i år.
Så igår fick en grupp kor med kalv och några kvigor, komma ut på bete.

Det är alltid skönt att få iväg dem till dess rätta element. Även om de går från den ena utehagen till den andra, så är det lite grönare på den sidan.
Inte så grönt så att de klarar sig utan tillskott men nära.

Och odramatiskt kanske var lite att ta i.
För när jag lossade sista kärran med djur så vräkte snön ner, rena snöstormen.

Men odramatiskt i den bemärkelsen att inga djur hoppar och sprätter av lycka för att komma ut i det fria.

Dom är nog redan lyckliga så det räcker våra kor.
Det tror vi i alla fall.

Organlåda 12,7 kgInnehåll: Kinder, Tunga, Hjärta, Lever, Mellangärde, Njurar, Njurtapp & SvansPris 1500 kr Först till kv...
02/05/2025

Organlåda 12,7 kg
Innehåll: Kinder, Tunga, Hjärta, Lever, Mellangärde, Njurar, Njurtapp & Svans
Pris 1500 kr
Först till kvarn.

Obs. Det är det sista vi har att erbjuda inför sommaren, sedan får man glatt vänta till hösten.
Skicka ett meddelande vid intresse.
Och bilden är för uppmärksamhet men också som inspiration till vart man bäst lagar sin mat. 😋

12/12/2024

Idag hälsar vi god jul tillsammans med Ramsele Edsele Företagarförening
🎄❄️🎅🤶🐮🧑🏻‍🎄❄️🎄

Den lille gynnarenSju ankor, några höns och skabb till hunden.Det åstadkom du på din sista räd.Sedan har du gäckat oss.R...
30/10/2024

Den lille gynnaren

Sju ankor, några höns och skabb till hunden.
Det åstadkom du på din sista räd.
Sedan har du gäckat oss.

Rört dig i periferin, visat dig när bössan varit inlåst och suttit och tittat på oss när vi kommit med bilen.

Hönorna har fått vara inlåst några veckor och sett lika besvikna ut varje dag när luckan inte öppnas.

Imorse fick vi dig äntligen.
Lokaliserad av hunden, bevakad av en ensam pannlampa så att bössan kunde hämtas.

Räven befriad från sin skabb.
Hönsen befriad från sin bur.
Familjen befriad från sin oro.
Och bonden befriad från känslan att inte kunna försvara sin flock.

Vi vet att det kommer fler små gynnare, det är en oundviklig del i att ha djuren fria som vi har dom.
Men idag känner vi oss som orubbliga herrar över vår egen hage på denna gård. 🤠

HejTänkte skriva något klurigt och fredagsroligt.Men det är faktiskt så att när vi gör saker så dyker det upp historier ...
18/10/2024

Hej

Tänkte skriva något klurigt och fredagsroligt.
Men det är faktiskt så att när vi gör saker så dyker det upp historier som är roliga att berätta.

Men då köttet ska säljas då finns det inget mer att säga än att nu finns det snart kött igen.
Då är det som att historierna redan är berättade och nu ska det bara basunerar ut att det är dags att fylla frysarna. Om ni inte redan gjort det.

Lite kommer det ändå.
Varje år har vi varit lite rädda.
I år har vi fler djur att slakta så nu får vi nog lite över som vi måste tvinga på någon stackare med en massa inlägg och annonser.
Så har vi tänkt i 10 år nu ungefär.

Men det har aldrig blivit så.
Det har tagit slt och vi har önskat att vi haft fler och ibland funderat hur man kan få det att gå fortare.

Vi har dock fått för oss att det går inte fort att bygga något stabilt.
Så det har fått tagit slt och man får snällt vänta till nästa tillfälle.

Nu är ett sådant tillfälle.
Ett litet fönster på glänt, sedan stänger vi det över vintern, för att sedan glänta på det igen när solen börjar kika fram.

Så är du inte en av dem som redan köpt eller bokat, passa på nu.
Vi kommer att ha kött klart för leverans vecka 45.
Och jag tror vi är ganska bra på att trixa till det med leveranser så var inte rädd att beställa även om du tycks bo avsides.
Vi levererar till så avsides platser som: Höör, Örebro, Trollhättan, Umeå, Östersund, Västernorrland.
Ja ni hör ju!

Det vi erbjuder denna gång är
Liten nötlåda 10 kg 225 kr/kg
Stor nötlåda 20 kg 215 kr/kg
Kanske färs, oftast kö 10kg 175 kr/kg
Frakt tillkommer och diskuteras i varje enskilt fall.

Gå in på norrbete.se/kop och gör din beställning och läs lite mer om innehållet i lådorna.

Nu ska jag ta på mig vadarbyxorna och plocka in lite stängsel.
Nej så mycket har det inte regnat men vi har en hel del stängsel som går ut i olika sjöar och vinterbadet har inte riktigt kommit igång än.

Curling 🤪Flaskis. Ja hon tror att hon är en flaskkalv men hon är lite stor för det nu och alldeles för tung för att flyt...
14/10/2024

Curling 🤪

Flaskis.
Ja hon tror att hon är en flaskkalv men hon är lite stor för det nu och alldeles för tung för att flytta på med handkraft.

Körde in några djur till slakteriet idag. Skulle samtidigt köra resterande djur i den hagen till resten av vår flock.

Flaskis ställer sig där hon står och där blir hon och hamnade således i fel grupp.
Normalt sett hamnar ett sånt djur, som mest är i vägen och inte gör som man önskar, på slaktlistan.

Men inte flaskis inte.
Hon är som ett curlat barn, man får drass med dem resten av livet.
Så hon fick åka med till slakteriet.

Och sedan hem igen naturligtvis.
Lite omständigare än planerat men det gick bra.

Igår körde vi in fyra fina killar till Rafnaslakt i Ramsele.Det ser lovande ut. 🥰
03/09/2024

Igår körde vi in fyra fina killar till Rafnaslakt i Ramsele.
Det ser lovande ut. 🥰

Griskött till hösten?*Det tog slt direkt det, kanske måste skaffa fler grisar till ett annat år. 😀*HejVi har några gris...
30/07/2024

Griskött till hösten?

*Det tog slt direkt det, kanske måste skaffa fler grisar till ett annat år. 😀*

Hej
Vi har några grisar som går och bökar hemma på gården, mest för att vi vill få till ett fläsk som vi själva vill äta.

Vi har någon gris för mycket och kollar därför med dig om du är intresserad.
1/1, 1/2 eller 1/4

Hör av dig i så fall. På ett meddelande.

Förresten.
När vi var ute och fiskade i helgen så la vi på några karreskivor och en bit sidfläsk på elden.
J*vlar vad fisk vi fick. 😘

Adress

Vallen 145
Ramsele
88392

Öppettider

Måndag 09:00 - 17:00
Tisdag 09:00 - 17:00
Onsdag 09:00 - 17:00
Torsdag 09:00 - 17:00
Fredag 09:00 - 17:00
Lördag 09:00 - 17:00
Söndag 09:00 - 17:00

Telefon

0702066173

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Vallens Lantbruk postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Vallens Lantbruk:

Dela