Vin och vänner

Vin och vänner Vinnörd, sommelier och livsnjutare. God mat och dryck, vardag och fest, högt och lågt.

Mord och vin.Har man en kväll över så är ju ett mordmysterium från .se ett fantastiskt sätt att fördriva den på. Några t...
23/05/2026

Mord och vin.

Har man en kväll över så är ju ett mordmysterium från .se ett fantastiskt sätt att fördriva den på. Några timmars mord och vin är en kväll helt i min smak.

Eftersom det är kul med tematiskt tema så drack vi G.W:s röda förra gången. Ikväll blev det The Butcher, Österrikisk Pinot Noir från
För 169:- är det inget att önska livet ur någon för.
Det är lätt, syrligt och bärigt med tomer av jordgubbar och körsbär. Perfekt för när man bara vill ha ett glas rött utan att fundera över vad som passar till. Enkelt, juicigt och utan krusiduller. När man har en komplicerad mordgåta framför sig är väl ett vin man inte behöver fundera över så mycket helt perfekt?!

Har inga mord begåtts i grannskapet kan det också funka till grillad kyckling med örter eller varför inte en bit lax med dillslungad potatis!

Hoppas ni alla där ute är vid liv, så ni kan lösa ett mord från .se och drick gott vin!

Skål!

169:-
7052101

Toast Pelle Janzon är på uppgång.Jag måste anmärka på att denna krogklassiker har börjat dyka upp på menyer runtom igen,...
17/05/2026

Toast Pelle Janzon är på uppgång.

Jag måste anmärka på att denna krogklassiker har börjat dyka upp på menyer runtom igen, efter att ha varit bortglömd och saknad i flera år.
Tyvärr aningen misshandlad, eftersom flera restauranger har bytt ut själva toasten mot krutonger.

Är det en toast om det inte är någon toast?

Nej, tycker jag.

Här hemma kan jag luta mig tillbaka och njuta av ett glas bubbel medan grabben fixar en förstklassig, klassisk Toast Pelle Janzon. En av de bästa jag ätit.
Tack
Fortsätt så, så är du snart en bättre matlagare än jag nånsin varit, och tack för maten. Det var gott.

Bubblet då? Jo, det var en riktigt jävla bra Cremant från Jura signerad .39
Härligt frisk med toner an gröna äpplen, örter, melon och mineraler, men inte utan en jästig och lite funky underton som ger den personlighet. Blev riktigt bra till maten, och funkade utmärkt att svepa i sig även som efterrätt.

Grym avslutning på veckan helt enkelt. Nu tar vi kväll, avrundar helgen och så tar vi nya tag imorgon. Då är det måndag igen. Skål!

199:-
5607101

08/05/2026

En Pinot Noir för sommaren.

Innocent Bystander Pinot Noir från australienska är härligt bärig med toner av vildhallon, jordgubbar och körsbär. Kryddig känsla av kanel och peppar och lätt ek. Friskt och syrligt. Perfekt för en varm vårkväll eller sval sommarkväll. Cheeseburgare med lite hetta, en ostig pizza med n’duja eller grillad kyckling, halloumi och sånt hade funkat utmärkt att käka till.

Finns i tillfälligt sortiment nu så passa på!

169:-
9533101

Imorgon kommer den!Ett vårtecken lika säkert som blommande körsbärsträd och pollenallergi är att Il rosé di Casanova frå...
07/05/2026

Imorgon kommer den!

Ett vårtecken lika säkert som blommande körsbärsträd och pollenallergi är att Il rosé di Casanova från åker ut på Systembolagets hyllor.
Den brukar gå åt snabbt, så för den som vill ha ett litet lager som räcker hela sommaren och kanske en flaska över till nästa år gäller det att hänga på låset.

När man väl sitter där i solen med ett glas i handen och tar den första, kylda klunken är det en frisk, torr rosé med tydliga toner av hallon, rabarber och pigg örtighet som träffar gommen. En härlig syra ligger kvar tillsammans med mineraler och blodapelsin.
Ett av de bästa roséviner som finns, enligt mig.
Har du smakat? Vad tycker du?

Imorgon är det fredag. Då kommer den! Skål!

169:-
9007601

Inte bara vinnörd, utan nörd i största allmänhet.Under hela min uppväxt älskade jag serier, superhjältar, tv-spel och sc...
04/05/2026

Inte bara vinnörd, utan nörd i största allmänhet.

Under hela min uppväxt älskade jag serier, superhjältar, tv-spel och science fiction.
Det nörderiet har hållit i sig även i vuxen ålder och fått sällskap av nytt nörderi, bland annat kring god mat och dryck.

Idag, på May the 4th, firas internationella Star wars-dagen. Jag tycker vi kan passa på att fira allt som vi nördar kring idag. Det är ju de där sakerna som vi älskar och brinner för som gör livet lite extra kul att leva!

Så oavsett om det är vin, bilar, Fantomen, 1000-bitarspussel eller dahlior, vad brinner du för? Vad är du för en nörd?
Dela med er i kommentarerna!

Skål, och May the 4th be with you.

Fredag, solen skiner och vinet har korkats upp. Snart tänder vi grillen också.Ibland är väl livet ändå bara för jäkla go...
10/04/2026

Fredag, solen skiner och vinet har korkats upp. Snart tänder vi grillen också.
Ibland är väl livet ändå bara för jäkla gott?!

Den 24 april är Ca’ di Pian Barbera d’Asti från La Spinetta tillbaka i det tillfälliga sortimentet. Missa inte möjligheten att få med er några flaskor hem då. Det är ett vin som verkligen sätter pricken över ”i” på sommarens grillkvällar.
Ett perfekt möte mellan både frukt och tyngd, fin syra och balanserad strävhet.

239:-
9117601

Det fanns inga alternativ till kvällsmat ikväll annat än våfflor såklart!Vad brukar ni toppa med? Möjligheterna är ju oä...
25/03/2026

Det fanns inga alternativ till kvällsmat ikväll annat än våfflor såklart!

Vad brukar ni toppa med? Möjligheterna är ju oändliga och bara fantasin och aptiten sätter gränserna!

Adress

Rottne
363 34

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Vin och vänner postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela