01/03/2026
Vår lilla vinhandel har nått vägs ände. Hur ledsamt det än känns, är det också ett nödvändigt nästa steg – för mig personligen och för alla som bidragit till att driva verksamheten. Om hjärtat fått styra helt och hållet hade vi fortsatt länge till. Men till slt handlar det också om investeringar – i både tid och pengar – som helt enkelt inte längre finns där.
Det har varit en oerhörd glädje att möta vinproducenter i Italien, särskilt i Toscana. Att få se deras arbete på nära håll; deras engagemang, kärlek till jorden, terroiren, vinrankorna, druvorna – och framför allt till vinet. Herr Carlssons har alltid haft glädjen att kunna erbjuda viner av äkta kvalitet. Vi har aldrig tummat på det genuina och ärliga; våra viner har alltid haft ett tydligt ursprung och burit på en kvalitet som vi är djupt stolta över.
Lika stor har glädjen varit i mötena med människorna bakom vinerna – familjerna som med värme öppnat sina hem och hjärtan. Det finns inga pengar i världen som kan mäta sig med det. Kanske är det just därför våra möten med nya producenter och jakten på nya viner ibland tagit tid. Vi har aldrig nöjt oss med en snabb provning – vi har ätit, pratat, diskuterat, skrattat.
En annan källa till glädje har varit mötena med andra importörer, inte minst under Vinitaly i Verona. Vi kan vara olika stora och verka under olika förutsättningar, men vi delar samma passion: en god middag, ett gott vin, och samtal som dröjer sig kvar.
Allt har sin tid, och nu har Herr Carlssons Lilla Vinhandel haft sin. Det blev kanske inte så många år, men vi kan vara stolta över att ha satt några utmärkta vinproducenter på den svenska vinkartan.
Skål – och tack för resan!