Lorentzfors Gård

Lorentzfors Gård Lorentzfors Gård= självhushållning, hereford, höns, odling och bin. Vi säljer honung och ägg!

19/05/2026

Lite kyligt i morse och Sigge var lite morgontrött. Vi har nu gått över på hink med napp på. Funkar mycket bättre eftersom den har bättre flöde än flaskan och vi behöver inte avbryta för att byta flaska.

15/05/2026

Ingen sovmorgon när man har en hungrig kalv 🤨 Han har fortfarande lite svårt att börja äta men när han väl kommer igång går det hur bra som helst och han väntar tålmodigt medan vi byter flaska. Han käkar 3,5-4 l per gång så två flaskor behövs.

13/05/2026

I all kaos med de andra så har Grim glömts bort lite. Hans födsel var helt odramatisk och hans mamma sköter honom exemplariskt. Han är i alla fall väldigt gullig ❤️

11/05/2026

Tyvärr är vi tillbaka till flaskmatning med lilla Sigge 💔 Hans mamma blev sämre igen och efter att veterinären var tvungen att ge upp försöken att behandla henne så blev det till slt avlivning ikväll. Sigge är en del av flocken och har sina kompisar att hänga med så bara han får mat kommer han klara sig bra trots allt ❤️

För första gången hos oss så fick en ko problem med kalvningen. Embla lyckades inte få ut sin kalv och när vi undersökte...
23/04/2026

För första gången hos oss så fick en ko problem med kalvningen. Embla lyckades inte få ut sin kalv och när vi undersökte henne upptäckte vi att kalven låg åt fel håll. Klöven som tittade fram satt på ett bakben. Vi fick hjälpa henne att dra ut den, och det var otroligt svårt och kon var trött. Vi var på väg att ge upp och ringde veterinären men innan de han ringa tillbaka fick kon lite nya krafter och vi fick äntligen ut honom. Jag trodde ärligt talat inte att han skulle överleva den utdragna förlossningen. Men han lever och är efter omständigheterna pigg 😊 En rejäl kille som nästan är en kopia av sin mamma ❤️

22/04/2026

Sigge börjar få kläm på flaskan och en liten efterrätt efter att man sugit på mamma är faktiskt inte så tokigt ändå 🥰

Vi har en ko som fått juverinflammation. Hon är under behandling men har inte tillräckligt med mjölk för att mata sin ka...
21/04/2026

Vi har en ko som fått juverinflammation. Hon är under behandling men har inte tillräckligt med mjölk för att mata sin kalv. Vi stödmatar med flaska, men köttraskalvar är extremt tjuriga med att ta flaskan. Vi vill ju också att han fortsätter äta från mamma så det är en balansgång när man ska mata och när han är mottagligt för att ta flaskan. Vi försöker ge efter att han diat när han fortfarande är hungrig och i ät-läge. Det blir mycket extra jobb med flaskmatning och vi behöver också mjölka ur den inflammerade spenen flera gånger per dag. Men Sigurd är iallafall en riktig liten charmör så det så 😁🥰

04/04/2026

Årets första❤️ Skönt med en proffsmamma som sköter sig exemplariskt 🤩

Slut för tillfället!!
08/03/2026

Slut för tillfället!!

Lunchpromenad med Gibson, tyvärr ingen ☀️Vi passade på att gräva fram bikuporna som hade snö långt över flustren. Tecken...
26/02/2026

Lunchpromenad med Gibson, tyvärr ingen ☀️
Vi passade på att gräva fram bikuporna som hade snö långt över flustren. Tecken på liv i samtliga kupor 💕. Jag hoppas de har mat ett tag till. Jag kommer nog stödmata lite tidigare än vanligt efter den här kalla vintern 🥶

Adress

Lövsätt 153
Sundsvall

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Lorentzfors Gård postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela